"Det blev en smärre chock för mig"

Helt plötsligt försvann Yvonne Fagerbergs trygghet inför framtiden. Köplatsen hos Gotlandshem raderades ur systemet.

Ett av Gotlandshems hus.

Ett av Gotlandshems hus.

Foto: Henrik Radhe/arkivbild

Blev av med köplatsen i Gotlandshem2015-04-17 10:35

Yvonne Fagerberg fick som hon säger en smärre chock när hon ringde till Gotlandshem i veckan för att som vanligt säga att hon vill stå kvar i bostadskön. Det samtalet har hon ringt varje år sedan 2003. Förra året minns hon tydligt att det var en kvinna som svarade och att deras konversation avslutades med "Ha det så trevligt, så hörs vi nästa år".

Men när hon nu ringde fick hon reda på att hon är borttagen ut kön. Bara så där. Anledningen är att hon enligt Gotlandshems regler borde ha ringt för fyra veckor sedan, när det hade gått exakt 365 dagar sedan det förra samtalet. Tidigare år har hon ringt någon gång under våren och det har räckt för Gotlandshem.

– Jag har haft en muntlig kontakt i alla år och det är aldrig någon som har sagt till mig att det finns en 365-dagarsregel.

När Yvonne Fagerberg, helt förtvivlad, frågade den hon pratade med varför hon inte fått reda på det här fick hon svaret att alla regler finns att läsa på Gotlandshems sida på nätet och att det är hennes ansvar att hålla sig uppdaterad kring reglerna.

Yvonne Fagerberg är pensionär men har jobbat på Skatteverket, med bland annat upplysning. Hon tycker att Gotlandshems sätt att informera och behandla sina kunder är under all kritik. Och hon är inte ensam. När hennes dotter skrev på Facebook om mammans förlorade köplats, berättade flera att de råkat ut för samma sak.

Yvonne Fagerberg bor i dag i hus men hon har sett platsen i Gotlandshems bostadskö som en garanti för ett fortsatt bra liv när hon inte längre orkar ta hand om huset.

– Den dagen kan komma fortare än man tror. Jag tillhör en generation där vi är vana vid att ta hand om oss själva. Jag vill kunna fortsätta göra det och därför har jag sett en hyreslägenhet i Gotlandshem som en trygghet inför framtiden. Jag kommer inte ha råd att köpa en bostadsrätt.

Helagotland.se får tag på Gotlandshems marknadsansvarige Arild Kleven. Han vill inte uttala sig om enskilda ärenden.

– Vi har 25 000 personer i vår intressekö. Vi ser att det fungerar väldigt bra.

Arild Kleven säger att Gotlandshem är måna om att behandla sina kunder rättvist och står för enkelhet och tydlighet. Kön är till skillnad från många andra bostadsköer gratis. Enda kraven är att man ska vara över 16 år och att man ska uppdatera sin köplats inom 365 dagar. Det var för cirka två år sedan som den senare regeln infördes och då skickade man ut information även via brev till alla. Det är fler än Yvonne Fagerberg som ofrivilligt gått miste om sin köplats men systemet är ändå tillräckligt tydligt, menar han.

– Men jag förstår om systemet kan uppfattas som stelbent.

Gotlandshems styrelseordförande Mats Ågren säger till Helagotland.se att ärendet inte är någon styrelsefråga.

– Det jag kan säga är att jag rekommenderar kvinnan att höra av sig till marknadsavdelningen och berätta sin historia igen. Kanske kan de diskutera ett undantag.

Arild Kleven ger inte Yvonne Fagerberg lika stora förhoppningar. Regelverket är tydligt.

– Men visst kan hon höra av sig. Jag säger aldrig att det inte är någon idé.

Har du varit med om samma sak som Yvonne Fagerberg eller vet någon annan som har det? Mejla redaktion@helagotland.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!