Sommaren 2017 är över och sammanfattas just nu av öns turistbransch. På onsdagen höll Gotlands Förenade Besöksnäring (GFB) sin årliga besöksnäringsdag på Novi Resort i Visby.

Monica Frisk, verksamhetsledare för GFB, tycker att sommaren varit bra.

– Min bild är att det varit en väldigt bra sommar. Den kapacitetsförlust som färjetrafiken hade har man hämtat hem med trafik från Västervik, och tittar man på flyget är det slående vilken ökning vi haft över tid, säger hon.

Artikelbild

| Monica Frisk (mitten) konstaterade att Gotland behöver göra ett uppsving för att få hit fler utländska turister. Till vänster Adam Jacobsson från Strand Hotel. I bakgrunden bland andra Pigge Werkelin och Sakarias Ronquist.

Men hon ser också punkter där Gotland kan och behöver växa sig starkare.

– Man måste kunna ta sig hit så enkelt som möjligt och kunna ta sig runt på ön. Vi måste också titta på vår prisbild så att vi är konkurrenskraftiga. Har vi en hög prisbild måste vi också leverera kvalitet, därför att kunden i dag är väldigt kostnadsmedveten och beredd att betala en högre summa om kvalitet levereras.

Men Gotlands kanske svagaste punkt av alla är den låga andelen turister från utlandet som sover över på ön.

– Faktum är att vi är näst svagast i landet när det handlar om andel utländska gästnätter. Vi är bland de allra sämsta, och ligger på ungefär 10-11 procent. Det är inte bra men å andra sidan har vi en enorm potential, säger Monica Frisk.

Artikelbild

| Den årliga besöksnäringsdagen lockade som vanligt flera nyckelpersoner ur öns turistbransch.

Dock menar hon att Gotland är starkt när det kommer till dagturism, det vill säga kryssningsresenärer som bara stannar över dagen.

Destination Gotland har som exempel redan påbörjat arbetet med att locka fler utländska turister till ön. Vd Christer Bruzelius berättade under besöksnäringsdagen att bolaget inleder ett PR-projekt där man vänder sig till den tyska marknaden, och då särskilt norra Tyskland, där man enligt DG hoppas nå ut till 12 miljoner invånare om projektet slår väl ut. Det handlar bland annat om att man kommer bjuda in tyska journalister till att få se mer av Gotland och hur turister kan ta sig hit.

Artikelbild

| Gotland behöver fler utländska turister.

Ett antal siffror presenterades också under besöksnäringsdagen. Till exempel hade Gotlands Museum en stor ökning av antalet besökare till alla sina anläggningar, vilket bland annat kunnat förklaras av det kalla vädret. En annan sak som också gick framåt var rundturståget i Visby som körs av Gotlands cykeluthyrning. Det hade en ökning i antalet biljettköpare på 30 procent under sommaren 2017.

Hotellbranschen redovisade också att en stor utmaning är att minska de dippar som sker i beläggningen på öns hotell under vinterhalvåret.

– Har man ett hotell med 200 rum och januari och februari bara har en beläggning på kanske 10 procent, alltså 20 uthyrda rum, då är det svårt att gå med vinst, sade Adam Jacobsson, marknadschef på Strand Hotel.