"Vi är inget bössamlarföretag"

Gotlandsbåtens vice vd Ola Mattsson skriver en debattartikel.

Foto: Mats Pettersson

Gotlandsbåtens debattartikel2016-09-19 08:55

Gotlandsbåten gjorde historisk skillnad

Gotlandsbåtens första säsong är avslutad och frågan är, gjorde vi och konkurrensen någon skillnad? Om vi börjar med att titta på hur sommarresandet till Gotland utvecklats sedan några år tillbaka. Perioden jun-aug 2010-2015 minskade resandet med färjorna med 2,1% (-18.407 resenärer) samtidigt som inrikesflygresandet samma period ökade med 51,4% (+50.518 st)! Med andra ord den resenärsökning som Gotland haft sommartid 2010-2015 kommer allena från flyget. Förklaringen till flygets ökning stavas fler aktörer i konkurrens som bedriver trafik från fler destinationer. Gotlandsflygs sommartrafik har vuxit stadigt, SAS började flyga sommartid 2010, Norwegian kom 2011 o s v. Hos färjorna har omvandlingstrycket saknats. Kapaciteten har varit för låg och priserna för höga. Det är ingen naturlag som gör att flyget ökar resenärer med 51% samma period som färjorna tappar 2%. Om färjetrafiken hade haft samma procentuella utveckling som flyget skulle antalet färjeresenärer 2015 uppgått till ca 1.350.000 resenärer.

2016 innebar ett trendbrott för färjeresandet som då ökade med knappt 100 000 resenärer (+11,2%) efter att i 5 år tappat resenärer perioden jun-aug. Flyget växte med 12 000 resenärer (+7,7%) i sommar. Källa Shippax och Swedavia.

Sommaren 2016 innebar på två sätt ett paradigmskifte för färjeresandet; antalet resenärer jun-aug ökade med knappt 100 000 (+11%) mot 2015 och det var första gången på 49 år som båttrafiken till/från Gotland hade konkurrens. Betraktar man den snävare högsäsongen V 25-32 är ökningen 102 000 (+16%) resenärer.

Under Gotlandsbåtens första år 2016 har vi kört 348 turer perioden 28 apr – 4 sep. Vi har skapat jobb för ca 80 personer under trafikperioden. Totalt hade vi ca 161 000 betalande resenärer. Under den intensiva högsäsongen har besöksnäringen slagit alla rekord. Hotell och andra boendeanläggningar, restauranger, handeln och andra besöksmål vittnar nästan alla om rejäla ökningstal. Antalet kommersiella och icke kommersiella bäddar har i sommar varit en flaskhals som begränsat ökningen av resenärer. Men en solig dag gör ingen sommar och för Gotland och det gotländska näringslivet gäller nu att vi kan hjälpas åt att upprepa sommarsäsongen 2016 många år framöver.

Vi är inget bössamlarföretag

I onsdags 14/9 rapporterades om att Gotlandsbåten behöver mer pengar och en näringslivsföreträdare tyckte att vår svansföring varit hög och att vi måste stå på egna ben. Vi hade inte kalkylerat vinst i år eller nästa år heller. Självklart ska vi tjäna pengar om några år. Men alla som startat företag vet att vägen sällan är spikrak, t ex Spotify som de flesta betraktar som ett framgångsrikt företag (vilket det är) har genomfört 8 st finansieringsrundor sedan 2009. Senaste var i mars 2016 då man tog in 8,3 miljarder kr. Men hittills har de aldrig tjänat några pengar. Gotlandsbåten har sedan starten genomfört 2 nyemissioner. Vi vill åstadkomma en bred uppslutning bakom Gotlandsbåten och att de som investerar gör det för att de tror på idén (som Spotifys investerare) och vill se en fortsatt god resenärsutveckling även i båttrafiken till/från Gotland. Fler delägare skapar också engagemang och det är en stark kraft för att göra skillnad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!