Någon överraskning var det inte för Andree Hinas att han skulle få den specialbyggda elbilen på sin 10-årsdag. Pappa Ulf Hinas, som till vardags arbetade som keramiker, hade ju lagt åtskilliga arbetstimmar på fordonet, och faktum är att Andree tjuvåkte i bilen redan några dagar innan födelsedagen. En provtur som blev något av ett fiasko, om tanken var att komma undan med den oupptäckt.

– Jag hittade nycklarna till bilen någon dag innan jag skulle få den, och körde helt enkelt iväg. Problemet var bara att bilen inte var helt färdig då pappa ännu inte satt in några bromsar. Så min lilla tur tog tvärstopp i en annan bil som stod parkerad vid huset, berättar Andree Hinas.

Den lilla elbilen drivs av en motor från en golvtvättmaskin och har massor av finurliga lösningar. Kaross och stänkskärmar är handknackade av Ulf Hinas, och bilen är en kopia av en gammal Merceder Benz, även om Andree inte vet exakt vilken modell. Den i dag 36-årige ägaren berättar att elbilen blev flitigt använd under några år i hans ungdom.

Artikelbild

| Andree Hinas från Bro fick den handbyggda elbilen av sin pappa när han fyllde 10 år.

– Jag har åkt runt i den en hel del. Det finns ett stenbrott här i Bro dit jag och en kompis ofta tog bilen och badade. Vi slängde in cyklop och simfötter i det lilla bagageutrymmet bakom sätet, säger han, och berättar att de två vännerna snabbt lärde sig hur man slapp stanna vid grinden på vägen till stenbrottet.

– Om vi plockade bort vindrutan och lutade oss ut åt sidorna kunde vi köra under grinden, skrattar Andree.

Hur fort gick bilen under sina glansdagar?

– Man kom nog upp i 20 kilometer i timmen åtminstone.

Artikelbild

Tanken var att bilen skulle gå i arv till Andrees son, och pappa Ulf höll på för fullt med att renovera den när han hastigt avled 2009. Sedan dess har den blivit stående i familjen Hinas garage i Bro.

– Att få igång den så att den rullar är inga problem, men jag kommer aldrig kunna få den i ett sådant skick som den var i när jag fick den. Där känner jag mig begränsad. Pappa var ju genialisk i allt han gjorde, säger Andree.

Artikelbild

| Elbilen är en replika av en gammal Mercedes Benz, även om Andree Hinas inte minns exakt vilken modell som inspirerat pappa Ulf Hinas.

Han säger att han funderat på att be om hjälp för att få den renoverad, men i och med att åren gått så har han nu beslutat sig för att sälja sin barndomsklenod.

– Var sak har sin tid, och det är klart att det är väldigt blandade känslor att göra sig av med bilen. Men jag tycker inte att den förtjänar att stå här och samla damm.

Artikelbild

För att sälja sin gamla elbil lade Andree Hinas ut en annons på Facebook-sidan "Gotlands Marknad", där den väckte stor uppmärksamhet, något Andree säger att han inte räknat med.

– Jag var inte alls beredd på den responsen. Jag har haft bilen i över 20 år, och då reflekterar man inte över hur unik den är. Men det finns ju bara den här. Det här är den enda upplagan.

Artikelbild

| Andrees pappa Ulf Hinas har bland annat handknackat fram formerna på stänkskärmarma.

En köpare är redan utsedd, och Andree säger att dagen för Helagotland.se:s besök troligtvis är den sista som elbilen står i hans garage. Han vill inte avslöja vem köparen är ännu, men säger att han kommer att ha bilen i sin närhet även i framtiden.

– Det känns bra att jag vet vem köparen är. Jag vet faktiskt inte om jag hade sålt den till någon helt okänd, säger han.

Artikelbild

| Bakom sätet finns ett litet bagageutrymme, där Andree bland annat förvarade cyklop och simfötter när han åkte och badade i stenbrottet i Bro som ung.

Hur mycket såldes bilen för?

– 8 000 kronor. Det är ett ganska bra pris, jag hade nog kunnat få mer för den om jag velat.

Artikelbild

| Givetvis pryds fronten av elbilen av ett "H", som står för Hinas.

Andree Hinas berättar att den nya ägaren kommer att visa upp bilen offentligt, något som glädjer honom.

– Jag hoppas ju någonstans att bilen får leva vidare, och framförallt hoppas jag att den nye ägaren kommer att ta sig tid att berätta bakgrundshistorien om bilen för folk som frågar. Det känns nästan viktigast för mig, avslutar Andree Hinas.