En helgalen EuropapremiÀr

DÀrför var det inte bara premiÀr, utan EuropapremiÀr av förestÀllningen "Curtains" i fredagskvÀll i SÀveskolans aula som vid det hÀr laget kan ses som kompaniets egen hemmascen.

Foto: Krister Nordin

Kultur och Nöje2009-04-14 04:00
VÀgen till spelperioden har inneburit mÄnga nya utmaningar för ensemblen som skiljer sig rejÀlt frÄn hur de har jobbat inför tidigare uppsÀttningar. "Curtains" Àr en sÄ pass ny musikal att de inte hunnit fÄ en giltig svensk översÀttning utan mÄste spelas pÄ sitt originalsprÄk engelska. En förutsÀttning som regissören och kompaniets initiativtagare Sofia Ahlin Schwanbom omfamnat med mycket lust och lite jÀdra anamma för att klara av. Det gör man - med bravur.
Handlingen tar oss med in bakom den rubinröda sammetsridÄn pÄ Boston Colonial Theatre i USA vars fÀrg snart kommer att beklÀ en större del av golvytan Àn bara lÀngs med scenkanten.

Död i strÄlkastarljus
Klockan nĂ€rmar sig tolvslaget kvĂ€llen dĂ„ musikalen "Robbin’ Hood" avslutat provpremiĂ€ren av produktionen dĂ€r ensemblen fĂ„r stĂ„ i skuggan av den tondöva och inte helt perfekta primadonnan Jessica Cranshaw (Felicia Skifs).
Under applÄdtacket i vimlet av beundrarbuketter och strÄlkastarljus faller Jessica i kollaps och fÄr föras till sjukhus.
DÀr konstateras hennes död och lÀkarna finner tydliga spÄr pÄ att hon bragts om livet.
I samma veva som polisdetektiven Frank Cioffi (Fredrik Wahlgren) stĂ€nger teaterns alla dörrar för att utreda vem som ligger bakom mordet fortsĂ€tter arbetet med att fĂ€rdigstĂ€lla "Robbin’ Hood", som producentparet Carmen och Sidney Bernstein (Clara Strauch/Dalia Munck och Mattias Lundström) till varje pris vill ska nĂ„ storpubliken pĂ„ Broadway.
Textförfattarinnan Georgia Hendricks (Ingrid Zerpe) tar över Jessicas roll och man repeterar all sin vakna tid pÄ dygnet för att rÀdda förestÀllningen och skÄdespelarnas skinn frÄn ett fiasko. Detta utan vetskapen om vem mördaren egentligen Àr och om den skyldige befinner sig kvar i huset, vilket det visar sig ganska snart att sÄ Àr fallet.

KĂ€rlek till teatern
Storyn pÄgÄr i ett rasande tempo och det tar en stund innan man hinner sammankoppla rollkaraktÀrernas relationer sinsemellan. Till sin hjÀlp fÄr alla ÄskÄdare ett vÀl utarbetat programblad med svenska resuméer över bÄda akterna och personportrÀtt över alla ledkaraktÀrer. I orkesterdiket sitter en nittonmannaorkester frÄn Gotlandsmusiken med dirigenten Janniz Jönsson som tjugonde kugge i karusellhjulet.
AmbitionsnivÄn ligger som den brukar vÀldigt högt och den humoristiska charmen landar sÀkert i teatraliska utspel, mÀktiga scenografilösningar samt alla dessa klÀdbyten och synkroniserade dansnummer som framstÀlls av nÀra 50 personer pÄ scenen samtidigt.
Årets musikal behandlar en spĂ€nnande mordgĂ„ta med kĂ€rleken till teatern och livet som showartist som största komponenter.
Det Àr imponerande och helgalet pÄ samma gÄng nÀr man tÀnker pÄ hur mycket tid och arbete alla involverade mÄste har lagt ner pÄ Ärets produktion. För ju mer man blickar tillbaka pÄ förestÀllningen efter att man gÄtt hem desto mer finns det att utforska. DÀrför Àr nog den hÀr uppsÀttningen perfekt för att kunna se fler Àn en gÄng för att fÄ ut maximalt av helhetskÀnslan.
Gotlands Musikalkompani klÀr i rubinrött och som recensent Àr det svÄrt att undgÄ att bli kÀr i hela konceptet.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!