Solbergaskolan går i bräschen för musiken

De estetiska skolämnena för en tynande tillvaro. Det vill Solbergaskolan råda bot på. Därför drar man i gång en musikprofil på högstadiet till hösten.

Pelle Hallgren, Erik Rudstedt och Britta Backlund Rödland hittade till slut formerna för den nya musikprofilen på skolan.

Pelle Hallgren, Erik Rudstedt och Britta Backlund Rödland hittade till slut formerna för den nya musikprofilen på skolan.

Foto: Edvin Högdal

Musik i skolan (GT)2017-03-31 09:52

Den som vandrat genom Solbergas korridorer vet att skolan värdesätter det konstnärliga uttrycket. Man formligen bombarderas med synintryck från väggarna, som utsmyckats med bilder av alla möjliga slag.

– Solberga har alltid haft ett aktivt musikliv och en stark estetisk anda i största allmänhet, även om det inte varit en uttalad profil tidigare, säger Erik Rudstedt, biträdande rektor.

Han och skolans musik-lärare, Pelle Hallgren och Britta Backlund Rödland, funderade länge kring hur musikämnet kunde utvecklas på Solberga.

Efter studiebesök i Sollentuna, Södertälje och anrika Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm fann man formerna för satsningen.

Eleverna som blir antagna får 100 minuter extra musik-undervisning i veckan, med inriktning på sång. Till skillnad från Adolf Fredrik går de dock inte i en egen klass.

– 100 minuter låter kanske lite. Men i praktiken innebär det att man har mer musikundervisning än SO, säger Erik Rudstedt.

Britta Backlund Rödland gick själv i en musikklass på Adolf Fredrik.

– Det var härliga, givande år för mig. Men i dag får inte alla samma möjlighet att utvecklas i de estetiska ämnena. Barnsången är ju sedan en tid på väg bort. Då och då kommer det någon undersökning som säger att barn presterar bättre när de kommer i kontakt med musik. Men det borde inte behövas. Musiken har ett egenvärde, punkt slut, säger hon.

Vem vänder sig profilen till då? Det är en fråga som Britta Backlund Rödland och de andra funderat mycket kring.

– Musikklasser och liknande får ofta en viss stämpel och förknippas med barn från välbeställda hem. Vi hoppas istället att vi når alla, oavsett bakgrund, säger hon.

För att bli antagen måste eleven klara ett inträdesprov. Man kan tycka det rimmar dåligt med ambitionen att vara inkluderande. Så är inte fallet, menar Erik Rudstedt.

– Inträdesprovet är inget dramatiskt egentligen. Eleven bör kunna ta ton, annars har vi inga krav på förkunskaper. Samtidigt vill vi att det här ska kännas seriöst. Det får inte bli som ett vanligt individuellt val. Genom att ha ett inträdesprov markerar vi det, säger han.

Erik Rudstedt understryker också att musikprofilen är här för att stanna.

– Det här inte något tillfälligt projekt. Som det ser ut nu är det här permanent. Sedan får vi se på sikt hur det här växer och vilka former vi landar i.

Solbergaskolan värdesätter det konstnärliga uttrycket.
Solbergaskolan värdesätter det konstnärliga uttrycket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!