Det gäller att ligga i framkant
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Politikens villkor har förändrats snabbt de senaste decennierna. Partierna har gått från att ha chefsideologer som fnular på framtidsvisioner till att ha pr-strateger som diskutera kampanjer och utspel. Det långsiktiga har fått ge vika för det kortsiktiga; att nå fram i det allt starkare mediebruset.
Detta är inte bara av ondo. Väljarna får svar snabbare och makten är påverkbar för alla. Men också mindre förutsägbar. Ett parti som i valrörelsen 1998 sa sig vara för en generösare invandring kan i dag helt ha svängt för att mota Sverigedemokraterna i grind. Inte för att partiföreträdarnas åsikter faktiskt förändrats, utan för att väljarnas har.
Dock får man ta just denna politikbarometer med viss skepticism: i lågkonjunktur behöver det inte alltid vara bra att synas. Man blir lätt en måltavla om åtgärderna man föreslår inte hjälper. Så den gamla devisen om att all publicitet är god är inte med nödvändighet alltid sann.