Turistchefen: Behövs GA?

Mats Jansson. Arkivfoto: Rolf Jönsson

Mats Jansson. Arkivfoto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Politik2010-02-03 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Njaa... kanske inte just GA, men en eller två lokaltidningar behövs på Gotland så länge det finns kunder som vill köpa dem och som anser att de fyller en funktion. Behövs Gotlands turistförening? Njaa, kanske inte just Gotlands turistförening, om medlemmarna och Gotlands kommun, bestämmer sig för att föreningens icke-vinstgivande arbetsuppgifter ska göras av någon annan. Men en regional turistorganisation, det behövs. Det är funktionen som är viktig - inte organisationen.

Kansliet och styrelsen på Gotlands turistförening välkomnar debatten om föreningens roll. För oss ligger alltid Gotlandsbesökaren i fokus.
På vilka sätt ska vi locka fler besökare till Gotland? Idag arbetar vi till exempel med sociala medier, PR, mässor, kampanjer med näringen lokalt, nationellt och internationellt bara för att nämna något.

Hur ska vi på bästa sätt ta hand om de besökare som kommer hit? En turistbyrå med generösa öppettider som servar över disk, telefon och nätet. Som ibland dyker upp där kunderna finns före sitt besök, till exempel i Stockholm eller Göteborg.
Hur ska vi få fler organisationer att arrangera små och stora möten på Gotland? Idag koordinerar Gotland Convention Bureau arbetet med marknadsföring, säljbesök och visningsresor. Och över 100 gotländska ambassadörer/värdar för stora möten under de kommande åren.

Hur ska vi se till att turistföretag och resmålet Gotland utvecklas till att förutse och tillgodose vad besökarna vill ha både idag och i framtiden?
Gotlands Turistförening har under ett antal år bedrivit ett antal projekt. Det senaste inkluderar affärssamarbetet Swedish Gotland som Gotlands Turistförening driver. Idag satsar 17 gotländska företag tillsammans med regionen, LFV och Visit Sweden pengar på två utvalda utlandsmarknader. Ökningarna 2009 blev så stora att resultatet används som succéberättelse runt om i landet.

Att ekonomin varit dålig är ingen nyhet, precis som Mats Linder skriver i GA 2010-02-02. Det finns inte mycket pengar att tjäna på god information och gott värdskap för Gotlands turistförening. Däremot finns det en väldig massa pengar att tjäna för handel, restaurang, boendeanläggningar, transportörer och andra, som har våra besökare som sina kunder. Turistkronan, det som våra besökare lämnade efter sig på Gotland 2008, var 1,7 miljarder kronor.

Gotlands Turistförening vill passa på att tacka de 300 medlemsföretag och Gotlands kommun som insett värdet av att ta hand om våra besökare på ett professionellt sätt och som betalat Gotlands Turistförening för att göra detta. Det är viktigt att diskutera hur en av Sveriges främsta destinationer ska bedriva arbetet med information, marknadsföring och utveckling. Och hur den verksamheten ska finansieras.
För den levande debatten är det en otrolik styrka att Gotland har två dagstidningar och tre ledarsidor. Så svaret på den första frågan är Ja, GA behövs!