Vad är det som händer och har hänt under lång tid i de gotländska skolorna? Och i alla andra skolor också, för den delen. Hur kommer det sig att det ena barnet efter det andra med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inte blir utredda? Vad är det för fel på skolans personal, som inte har kapacitet att tolka alla de tydliga tecken som barnet uppvisar? Ska det vara så svårt att lära sig vilka symptom ett barn med damp, ADHD eller autismstörning uppvisar? Ingår inte detta i lärarutbildningen? Och hur fungerar skolhälsovården egentligen? Är de lika inkompetenta och handfallna vad gäller dessa barn?
Min upprördhet baserar sig på många exempel av möten med ungdomar och unga vuxna - både som socialsekreterare och som häktesbesökare. Jag tror inte jag mött någon häktad ung man, som inte alltför sent i livet fått diagnosen ADHD och som berättat för mig om sina symptom redan från förskolan och hela vägen genom skolan. Först i högstadiet eller på gymnasiets individuella program (om man över huvud tagit kommit så långt) har man blivit utredd och befunnen ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Genom andra undersökningar vet vi att en övervägande del av dem som sitter i våra fängelser har ADHD (den vanligaste diagnosen). Många av dessa ADHD-barn gör sig skyldiga till våldsbrott, egendomsbrott och narkotikabrott. Ett barn, som inte förstår sig själv, som ingen annan förstår, som inte kan tygla sina impulser, inte koncentrera sig, inte sitta still i skolan, som inte ser konsekvenserna av sina handlingar, som lever med en gnagande inre oro - och inte får någon hjälp med detta - är ett mycket sviket barn. Sviket av hemmet (oftast) och sviket av samhället. Så länge denna inkompetens, ignorans, och brist på empati fortlever i skolan kommer vi att fortsätta ha unga män i häkte och fängelse och vi kommer att ha många, många människor som blir offer för förövarnas oförmåga att leva ett "normalt" liv. Varför görs ingenting? När någonting görs verkar det vara fullkomligt verkningslöst. De åtgärder som vidtas är otillräckliga, och görs kanske inte ens på rätt grunder Det måste finnas metoder att möta dessa barn redan vid låg ålder och därmed hindra den grymma utveckling som dessa barn går till mötes. Varför får det fortsätta?