Samlevnad viktigare än ekvationer

Politik2011-08-12 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det finns inte mycket som är logiskt i de omtumlande tonåren.

Även om man inte haft formell sexualundervisning i skolan vet alla hur barn blir till. Men när känslor och hormoner rusar i kroppen är det lätt att tro att det inte blir något barn just nu, inte efter bara en gång.

Sexualundervisningen i den svenska skolan är minst sagt bristfällig. Om detta vittnar både elever, lärare och organisationer som RFSU med återkommande intervall.

Det är inte kunskapen som saknas hos unga människor. Men om kunskaperna aldrig diskuteras eller fakta ifrågasätts så är det lätt att saker som graviditet och könssjukdomar blir något abstarkt, något som finns men inte drabbar vem som helst.

Unga killar och tjejer behöver få ventilera och prata om sex och relationer som ett naturligt inslag i skolan. Vi måste hjälpa varje ny generation att forma sunda inställningar till dessa frågor som ju faktiskt är de viktigaste i livet.

Gotland som var ett föredöme för just detta under en lång period efter ett fantastiskt engagemang av vuxna i skola och samhället, har nu tappat greppet och toppar åter statistiken för tonårsaborter.

Det borde vara enkelt för en skola att bestämma sig att: våra elever ska inte lämna denna skola utan goda kunskaper i sex och samlevnad. Även om det inte finns direktiv från staten kan man faktiskt ta egna initiativ. Med all säkerhet finns det lärare på varje skola som skulle kunna leda dessa samtal.

Det finns schemalagda aktiviteter där frågor om sex och samlevnad naturligt kan tas upp. I läroplanen för grundskolan står det också inskrivet att allmänna frågor som sex och samlevnad, trafik, jämställdhet, konsumentfrågor samt alkohol, narkotika och tobak ska integreras i undervisningen. Så det borde inte ens finnas något problem!

Jag vet att det finns de som har invändningar men den tid skolan lägger ner på att tvinga eleverna att lära sig binära talsystemet och matematiska ekvationer borde istället ägnas åt livsviktigare kunskap som den om sex, samlevnad och relationer.

Om det är tid och resurser som saknas alltså.

Jag har levt många år nu och har aldrig någonsin ställts inför en situation där det varit nödvändigt att kunna lösa en matematisk ekvation. Skulle man som vuxen behöva kunskapen kan man lära sig den då.

Att leva tillsammans med andra människor och ha relationer, både sexuella och andra, berör dock varenda människa på ett synnerligen påtagligt sätt.