Nu försöker de rycka vingarna av flyget igen

Har man inga egna övertygelser kan man bli ett lätt rov för andras. Så tycks det vara med flyget för Socialdemokraterna.

Invigningen av Bromma flygplats 1936.

Invigningen av Bromma flygplats 1936.

Foto: TT

Politik2019-10-29 05:46
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Miljöpartiets extremt negativa inställning till flyget.tycks få diktera agendan och även S-märkta ministrar  låter som om flyget vore Djävulens påfund.

Men Sverige är ett stort land, som dessutom är perifert beläget i Europa och i förhållande till våra viktigaste handelspartners. Flyget är viktigt för Sverige. Det gäller både utrikestrafik och inrikestrafik. Inrikes flygtrafik är naturligtvis extra viktigt för landsändar som Gotland och Norrland, som saknar realistiska alternativ till flyget för många resor. Från Gotland utgår inga tåg, varken snabba eller långsamma. En eller några gånger om dagen går färjor till Oskarshamn och Nynäshamn, varifrån en gotlänning kan fortsätta sin resa med de fortskaffningsmedel som står till buds där. Eller med bil, om man tagit en sådan med sig. Det säger sig själv att goda flygförbindelser är en helt central förutsättning för Gotlands framtid.

Redan under förra mandatperioden försökte den dåvarande S/MP-regeringen att lägga ner Bromma. Den stötte på patrull i riksdagen. Men i förra veckan meddelade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att regeringen återigen aktualiserar en nedläggning av Bromma, trots att flygplatsen har ett avtal som sträcker sig till 2038. Det framställs som om även delar av näringslivet tycker att detta vore bra. Det är möjligen sant för byggbolag som hoppas kunna använda den mark som en nedläggning av Bromma skulle kunna göra disponibel. Men i övrigt är stödet för att lägga ner Bromma någonstans mellan obefintligt och väldigt klent.

Regeringens kampanj mot flyget stannar inte där. När flygskatten infördes kompenserades flygplatser i norra Sverige. Avsikten var att skydda dem från konsekvenserna av flygskatten, eftersom de är så avlägset belägna. Glesbygden skulle inte drabbas, lovade regeringen.

Men vad var det löftet värt? Nu vill regeringen avskaffa denna kompensation. De nordligt belägna flygplatserna får leva med flygskatten och klara sig bäst de vill. Tydligen är det helt OK att glesbygden drabbas, vad regeringen anbelangar. Den inställningen förvånar inte, när det gäller storstadspartiet Miljöpartiet. Men borde inte Socialdemokraterna ha större omtanke om villkoren för den avlägsnaste landsänden, som dessutom röstar väldigt rött? Samarbetet med Miljöpartiet verkar få Socialdemokraterna att steg för steg erodera partiets hela grund.

Vägen mot mindre klimatpåverkan, både för bilen och flyget, går via ny teknik och nya kraftkällor/bränslen. Annars riskerar vi att skada landet på ett sätt som inte kommer att få någon nation att följa i våra spår.