Paragraf 19 i Medbestämmandelagen säger att arbetsgivarna fortlöpande ska ge facken information. Detta för att en förhandlingssituation ska vara möjlig. Facken har rätt till insyn och inflytande enligt lag, vilket facken kopplade till DG inte anser sig ha. Därför skickas nu en förhandlingsframställan till Destinationen från de fackliga organisationerna SEKO Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen.
– Nu agerar vi i armkrok. Det handlar ju inte bara om befälen som bryter mot vilotidsbrotten, säger Peter Skoglund, ombudsman på SEKO Sjöfolk.
Han och Lennart Jonsson på Sjöbefälsföreningen slår nu ihop sina fackliga engagemang för att få rätt till den insyn de är berättigade enligt lag.
– Vi ska inte behöva göra detta. Det är oskickligt hanterat från rederiet.
Men nu skickas ändå en förhandlingsframställan in till rederiet, då facken ser sig vara i ett extremt utsatt läge.
– Personalen är mer eller mindre apatiska. De har kämpat sedan första april. Det finns ingen gnista kvar. De åker bara fram och tillbaka, säger Peter Skoglund.
Destination Gotland kritiseras för sin arbetsmiljö efter omstruktureringar i månadskiftet mars-april i år. I och med omstruktureringen hävdar fackliga representanter att personal på daglig basis arbetat övertid och riskerat fartygen och människors säkerhet och välmående. Här hittar du alla artiklar om kritiken.
23 oktober 2013: Oro i rederiet inför ny upphandling om Gotlandstrafiken. Läs hela artikeln här.
23 oktober 2013: DGs vd Christer Bruzelius uttalar sig om rederiets planerade nedskärningar. Läs hela artikeln här.
20 november 2013: Ett stort antal befäl och matroser varslas från rederiet. Läs hela artikeln här.
31 december 2013: Närmare besked om nedskärningarna i rederiet. Läs artikeln här.
31 mars: Det gamla kollektivavtalet som Destination Gotland och facken förhandlat om går ut.
1 april: Nya scheman och arbetstider införs på Destination Gotland som inte är godkända av facken.
29 april: Destination Gotland vinner upphandlingen om Gotlandstrafiken och är härmed lovade att få köra färjorna till och med 2027. Läs hela artikeln här.
20 augusti: Efter detta datum skall Destination Gotlands färjor vara godkända enligt MLC, Sjöarbetskonventionen, där bland annat vilotidslagen ingår.
1 oktober: Sjöbefälsföreningen stämmer Destination Gotland på 100 000 kronor för kontraktsbrott då rederiet inte skrivit något nytt avtal sedan det gamla gått ut 31 mars. Avtalet skulle förhandlas fram mellan fack och rederi för arbetstider för vaktfria tekniska chefer. Rederiet valde istället att bestämma arbetstider och scheman själv. Läs hela artikeln här.
21 oktober: GT tar del av Internrevisionsrapporten som behandlar allvarliga brister i arbetsmiljön på rederiet. Den rapporterar om en tystad personal och det råder en ökad arbetsbelastning efter förra årets nedskärningar. Läs artikeln här.
22 oktober: Sjöbefälsföreningens Lennart Jonsson uttalar sig om kontraktsbrottet som facket anmält rederiet för. Jonsson påtalar även att DGs personal mår dåligt och även blir sparkade när de påtalar fel. DGs vd Christer Bruzelius svarar att det tar ett tag att få nya scheman och timperioder att fungera och säger även att rederiet har ett säkert kvalitets- och säkerhetssystem som är godkänt av Transportstyrelsen. Läs hela artikeln här.
23 oktober: GT skriver om de stora säkerhetsbrister inom Destination Gotland som avslöjas genom en källa till GT. Blackouter i navigationssystemen, livbåtar som inte fungerar som de ska och hela somrar utan räddningsövningar finns med på listan. Läs artikeln här.
23 oktober: En anonym anställd kontaktar helagotland.se och berättar om dagliga brott mot vilotidslagen och om en kollega som sparkats efter att fel påtalats. Christer Bruzelius, vd på DG säger sig inte se något samband mellan de förändrade arbetsförhållandena på rederiet och den situation som anställda vittnar om.Läs hela artikeln här.
24 oktober: Flera anställda har slår larm om bristande säkerhet ombord på Destination Gotland. Den personal som kritiserat bristerna sägs ha avskedats, skriver GT. Läs artikeln här.
24 oktober: Den anonyma källan hävdar att tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen gör alltför många undantag för DG. Transportstyrelsen säger sig ha en bra dialog med rederiet och vd Christer Bruzelius säger att DG har ett väl fungerande avvikelsesystem och att de tar avvikelser på allvar. Läs hela artikeln här.
26 oktober: SEKO Sjöfolks Peter Skoglund höjer rösten och hävdar att rederiet borde ha nyttjandeförbud eftersom de bryter mot vilotidslagen och därmed inte är godkända enligt MLC. Läs hela artikeln här.
30 oktober: Facken SEKO Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen lämnar in en förhandlingsframställan för att få insyn i rederiet för att underlätta fackliga förhandlingar. Läs hela artikeln.