Gotlandsbåten AB fick på söndagsmorgonen information från Pireus i Grekland, där den båt som ska trafikera linjen Visby-Västervik, fortfarande befinner sig.
Informationen fick bolaget att fatta beslutet att senarelägga trafikstarten. Nytt startdatum blir den 27 juni, istället för 16 juni, en försening med elva dagar.
Totalt berörs 4350 resenärer och 1100 fordon.
Enligt ett pressmeddelande som Gotlandsbåten skickade på söndagseftermiddagen är det ovädret som svept över Balkan som har medfört en överbelastning på besiktningskontoret i Pireus. Klassningarna i Pireus av färjan kan inte genomföras enligt den plan som fartygsägarna haft.
– Vi väljer det säkra före det osäkra, säger Lars Meijer, VD Gotlandsbåten AB, om att skjuta fram starten elva dagar.
– Det är olyckliga omständigheter utanför vår kontroll, men för att det här ska drabba så få av våra resenärer som möjligt väljer vi att senarelägga trafikstarten till den 27 juni, redan nu, fortsätter Lars Meijer.
- Det är viktigt att vi gör detta i god tid så att de som redan bokat hinner lägga om sina resor och eftersom bokningstrycket nu ökar för varje dag, vill vi inte att nya resenärer ska bli drabbade.
Tre alternativ finns för Gotlandsbåten:
* Boka om resenärerna till senare resa.
* Boka om till Destination Gotland.
* Erbjuda pengarna tillbaka.
För Gotlandsbåten blir det givetvis ekonomiskt kännbart.
- Det blir ju ett avbärck i trafiken. Så klart medför det en viss ekonomisk förlust för vår del. Men denna är inte av sådan dignitet att vår verksamhet äventyras, säger Lars Meijer till Gotlands Tidningar.
En av dem som har bokat resa på Gotlandsbåten är Lena Sletteberg.
– Jag har en biljett den 17 juni. Jag bokade med Gotlandsbåten för att ge dem en chans men nu känns det oroligt.
Hennes plan har varit att fira midsommar i Västergötland och hon har lagt sin semester efter det.
– Jag kan ju inte ändra på min semester för det här.
Lena Sletteberg fick på söndagen sms från Gotlandsbåten om att företaget ska hjälpa henne att boka om till Destination Gotland.
Redan på kvällen hade Gotlandsbåten lyckats boka om hennes biljetter till Destination Gotland.
– De skötte det himla bra. Först fick jag sms och sedan fick jag mejl med biljetterna. De gick himla fort och det var suverän service av Gotlandsbåten, säger Lena Sletteberg till Helagotland.se på måndagsmorgonen.
Pigge Werkelin, styrelseordförande i Gotlandsbåten, uttalar sig också om förseningen:
– När vi startade Gotlandsflyg, hade vi vår beskärda del av motgångar, med förseningar i uppstarten, berättar Pigge Werkelin.
– Men vår förmåga att snabbt hantera situationen, tänka om och tänka nytt, gjorde att så fort trafiken var i gång, var succén ett faktum. Idag är det nog ingen som tvivlar på att vi var fullkomligt seriösa redan från start.
Alla bokade resenärer är underrättade om förändringarna.