Det var i september 2011 som huvudägare och vd:n David Andersson köpte det gotländska familjeföretaget Bilvalet som han nu driver tillsammans med servicemarknadschefen Johan Johansson och säljaren Joakim Tjernberg. I och med uppförandet av en specialbyggd och arkitektritad anläggning tar de nu klivet in i framtiden.

– Det här är en satsning som vi anser ligger helt rätt i tiden. Vår nya anläggning blir unik i landet, det handlar inte om en ombyggd industrilokal utan den är byggd helt efter våra önskemål: allt från interiör till verkstad och vilka diagnosverktyg den är utrustad med. Det tycker jag är häftigt! säger David Andersson med stolthet i rösten.

 

Han är glad över att företaget bidrar till att "det händer något" på Skarphäll, att gatan förlängs och att företaget tillsammans med övriga bilhandlare i området bildar något av ett sammanhållet bilkluster. I samband med öppnandet av de nya lokalerna firades det rejält under en hel lanseringsvecka, som avslutades med en så kallad storhelg.

 

I dag har Bilvalet tolv anställda, varav fyra är tekniker vilka kontinuerligt utbildas eftersom branschen är i ständig förändring. Teknikutvecklingen snurrar fortare än ett bilhjul så det gäller att hänga med.

– Man måste hela tiden se till att man uppdaterar sina kunskaper, det är ett måste i vår bransch, därför har våra tekniker alltid 15 dagars teknikutbildning årligen, säger David Andersson som ser ljust på framtiden och tror på sikt att antalet anställda kommer att öka. Anledningen stavas bland annat elhybrider.

– Förra året firade Toyota 20-årsjubileum när det gäller elhybrider och idag är de inne på sin femte generation. Toyota är världens största bilmärke och ligger alltid i toppen när det gäller minst fel på bilprovningen, säger David Andersson och tillägger, med ett skratt, att han "aldrig kommer köra något annat bilmärke".

 

Miljöfrågan har väl sällan varit mer aktuell än nu, efter den heta sommaren, och David Andersson anser att det är av största vikt att tänka på miljön.

 

–  Vi tar en stark miljöhänsyn och det känns bra att Toyota knappt är berörda av den nya fordonsskatten, bonus-malussystemet, som trädde i kraft den 1 juli. Som vi ser det håller våra bilar för framtiden, säger David Andersson.

 

I dagarna föreslog EU-parlamentets miljöutskott att 40 procent av bilarna som säljs ska vara elbilar eller hybrider år 2030.

– Bilindustrin kallar det önsketänkande, men vi på Toyota är redan där. Nästan alla våra personbilar finns i elhybridutförande redan idag, säger David Andersson.

Han förklarar att i mer än 20 år har Toyota utvecklat tekniken och att man i dag kan köra en personbil på upp till 50 procent på el som bilen tillverkat själv.

– Det innebär inga sladdar och att man inte behöver tänka på var elen kommer ifrån. Det känns tryggt att satsa på framtiden med Toyotas miljötänk i ryggen, avslutar David Andersson.