Claudia Lüke har under de sista tio åren utvecklat ett speciellt bildspråk där hon styckar upp sina målningar i mindre bitar för att sedan sätta ihop dem till helt nya bilder.
Hon kallar dem för "ganze teile" - som fritt översatt betyder "hela delar".
Bilderna är ofta platsrelaterade och återkommande miljöer är Gelsenkirchen, där hon bor och verkar, samt omkringliggande industrimiljöer och kolgruveområden.
Målningarna gör hon med pigmenterade lacker på aluminiumplåtar, ibland blandade i transparenta färgskalor till mera distinkt täta färgsjok.
För att skapa lyster och ytor på plåtarna använder hon sedan stålborstar som ger bilderna olika utryck beroende hur man placerar sig vid verken och hur ljuset faller in.
Några av plåtarna har också inslag av fotogravyrer vilket skapar en dokumentär känsla.
Kommunikation
Claudia berättar gärna om sin teknik och hur hon utvecklat konstnärskapet sedan hon gick ut konstakademien vid Essen Folkwangschule för 20 år sedan.
Hon är intresserad av platser och människor och hon söker gärna en kommunikation med sin publik. Därför har hon under sina aktiva år som konstnär även arbetat mycket med projekt och installationer
Att söka stipendievistelsen på Gotland har hägrat ända sedan hon tog sin examen 1992, men just då var det omöjligt eftersom hon också var nybliven mamma. Men nu var det äntligen dags, även om hennes utställning inte kunde arrangeras i Visby.
Starka intryck
Under den månad hon vistats här och även rest runt omkring på Gotland, är det många starka intryck som etsat sig fast.
Hon har bland annat fastnad för de diagonaler som ofta ligger i fokus och bryter horisonten, linjen mellan havet och himlen därovanför. Det kan exempelvis vara en gotländsk bandtun eller en brunnstång i något gotländsk fiskeläge.
Den miljön har hon också återspeglat i ateljén vid Brucebo, ett verk hon faktiskt har planer på att visa upp när hon kommer hem till Gelsenkirchen.
Hon samlar och tar med sig så många intryck som det bara är möjligt och hon är mycket nöjd med sin stipendiemånad på Gotland.