Bråket inom DG: Transportstyrelsen kommenterar

Förutom det tystande klimat i rederiet som både en anonym DG-anställd och ett fackligt ombud vittnar om, kritiseras även Destination Gotland för sitt sätt att hantera avvikelserapporter.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2014-10-23 15:58

– Punkter i våra avvikelserapporter tar ofta ett år att åtgärda. Så ibland åtgärdar vi i personalen det, utan order från cheferna, säger den DG-anställda som vill vara fortsatt anonym.

Den anställda riktar en fråga till Transportstyrelsen.

– Vi har fått segla fast vi haft påtalade fel. Det känns som att det är alltför många undantag från Transportstyrelsen för våra båtar, säger den DG-anställda.

Enligt Transportstyrelsens, Lotta Taxén, är det system som Destination Gotland har för att rapportera avvikelser internt. Avvikelserna skickas alltså inte till Transportstyrelsen, utan ska tas om hand av rederiet själva. En gång per år kontrolleras det interna rapporteringssystemet av Transporttstyrelsen. Då görs också en inspektion av fartygen. Det är utifrån de inspektionerna som rederiet ges certifikat för passagerartrafk.

– Vi har en väldigt bra dialog med Destination Gotland, säger Lotta Taxén på Transportstyrelsen.

Enligt Christer Bruzelius, vd vid Destination Gotland, fungerar rederiets rutiner som de ska.

En anställd säger att ni kör med påtalade fel. Att det tar väldigt lång tid att åtgärda felen?

– Vi har ett avvikelsesystem där alla kan påtala brister och sedan måste man ta reda på hur man skall rätta till bristen på ett korrekt sätt som fyller lagar och regler och därefter beslutas om korrigerande åtgärder, säger Christer Bruzelius.

– Självklart tar vi avvikelser på fullt allvar och Transportstyrelsen kontrollerar, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!