Världens sämsta skolminister
Kan skolminister Jan Björklund (fp) sitta kvar när han grovt fuskat med fakta i skolpolitiken?
Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den svartmålning som skolministern bedrivit har inget stöd i de underökningar han hänvisar till. Folkpartiledaren har helt enkelt ljugit och trixat med sanningen för att svartmåla den svenska skolan.
I alla internationella undersökningar om ordningen i skolan och elevernas kunskaper, så är inte Sverige sämst, som Björklund oftast hävdat. Sverige är ett typiskt medelland i skolundersökningarna. De svenska eleverna är de mest trygga i de redovisade länderna.
Enkel källkontroll från journalisterna på radion har alltså avslöjat den svenska skolministern som en fuskare med fakta. Hans påståenden stöds inte av de undersökningar han hänvisat till. Den svenska skolan är inte alls så dålig, som skolminister Björkand påstår. Därför frågar nu miljöpartiet i riksdagen hur utbildningsministern tänker agera, för att Sverige ska få en utbildningspolitik som bygger på fakta och forskning, istället för populism och förvrängd statistik. Det blir säkert en mycket intressant debatt!
Trots att radion gjorde sina avslöjanden i söndags har det varit förvånansvärt tyst om detta och något mediadrev mot den fuskande skolministern har vi inte sett. Tänk om det varit en socialdemokratisk skolminister, som så grovt fuskat med faktaunderlaget och så tydligt ljugit med fakta, vilket drev det hade varit i de borgerliga tidningarna. Då hade kraven på hans avgång duggat tätt. Men nu försvaras han av moderata Svenska Dagbladet. I en ledare ursäktas hans faktafusk och budskapet blir att medelmåttan ska väl inte vara målet.
När skolminister Björklund sedan försöker rädda sig genom att i Svenska Dagbladet hänvisa till Skolverkets bedömning 2007, så citerar han bara halva meningarna. Radioreportrarna avslöjar att Björklund återigen fuskar med fakta för att rädda sitt skinn, när hans påståenden inte stöds av fakta.
Det är viktigt att skoldebatten förs utifrån en korrekt bild av läget i den svenska skolan. Det blir helt fel när Sveriges skolminister svartmålar och felaktigt hänvisar till internationella undersökningar. Då blir det kris i skolpolitiken och frågan uppstår om Sverige har världens sämsta skolminister?