Så ser huvudprincipen ut för Destination Gotlands nya biljettprissystem.
Även om bolaget inte vill kommentera någonting om sina kommande priser så är det mycket som står skrivet mellan raderna i det nya trafikavtalet mellan Destination Gotland och Rikstrafiken.
helagotland.se har lusläst avtalstexten och kan konstatera att det lämnar öppet för en hel del förändringar.
Priserna kan gå upp och ned beroende på dygnstid eller beroende på säsong, helger kan ha andra priser än vardagar, och långhelger vid exempelvis påsk kan prissättas med högsäsongspriser. Rabatten för gotlänningar blir kvar, men även här kan Destination Gotland mixtra med rabattprocenten beroende på boknings- eller restider - om de vill.
En viktig förändring jämfört med tidigare trafikavtal är att Destination Gotland får sätta vilka priser de vill, under förutsättning att de håller sig under ett takbelopp som är utslaget per år. Det gäller ett takbelopp för biljettintäkter från rabatterade privatresor, ett annat takbelopp för orabatterade privatresor och ett tredje takbelopp för hur stora avgifter Destination Gotland får ta ut för godstransporter. Poängen är att eftersom det är den årliga slutsumman som räknas, så kan Destination Gotland variera priserna hur de vill under året.
- Det stämmer att vi kommer att ha priser som varierar över året, säger Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen.
- Men vi vill inte gå ut med någonting om det här förrän det är klart.
Kommer ni att använda möjligheten att variera även gotlänningrabatten?
- Rent teoretiskt så är det ju så att vi kan det, men jag vill inte gå in på detaljer.
På Rikstrafiken bekräftar Lars Hällström att hela avtalskonstruktionen syftar till att ge Destination Gotland större möjligheter att tjäna pengar på att fylla sina båtar:
- Meningen är att de ska kunna bli mer kommersiella. De får större frihet att ta ut vinster än tidigare då de fick en fast ersättning, men de får också ta större affärsrisker.
Hur då?
- Ja de får till exempel själva bära hälften av alla eventuella kostnadsfördyringar som beror på oljepriset, och då får de ju försöka ta ut de fördyringarna på biljettpriset utan att det påverkar affärsmässigheten och resandet för mycket. Den balansgången är ju deras att gå.
Det nya avtalet innehåller mycket riktigt regleringar om vad som händer om oljepriset stiger. Det finns komplicerade formler för hur bunkerkostnaderna (oljepriset) påverkar ersättningen från Rikstrafiken till Destination Gotland, men enkelt uttryckt är det så att bränslefördyringar ska bäras av Rikstrafiken till 50 % och Destination Gotland till 50%.
Var Destination Gotland ska plocka de pengarna ifrån lägger sig inte Rikstrafiken i. Men att det blir passagerarna som får ta smällen försöker inte ens marknadschefen Per- Erling Evensen vifta bort:
- Vi håller på och jobbar med det men, ja det är så att vi måste kunna variera priset beroende på hur dyr oljan är.
Han berättar att en idé är att på biljetten ange en oljeprisavgift som kan variera, men säger att det bara är en av flera möjligheter.
Priserbjudanden
Som passagerare kan du med stor sannolikhet förvänta dig en helt annan typ av marknadsföring av båtresor än vad du och andra Gotlandsresenärer blivit vana vid. Det nya trafikavtalet överlämnar marknadsföringsansvaret i sin helhet åt Destination Gotland. Det är ingen orimlig gissning att det kan resultera i rabatterbjudanden, paketpriser eller kampanjer liknande de på flyget.
Destination Gotland har med det nya avtalet ett starkt incitament att öka antalet resenärer: nu får de betalt efter hur många som reser istället för, som tidigare, efter hur många båtturer som körs. Bolaget kan köra fler men inte färre turer än vad som avtalats (i princip samma som idag) och kan också fördela turerna friare över tid.