Hakar på trenden med "hemester"

För att få fart på turistsäsongen under en vecka som alltid varit lugn satsar nu turistnäringen på Gotlandsvecka med semester hemma efter midsommar.

Semester hemma. För att få gotlänningarna att upptäcka hemön, kanske med ett besök på Fornsalen, satsar turistnäringen på en Gotlandsvecka efter midsommar, berättar Anders Granat och Marika Grankvist från Gotlands turistförening.foto: henrik radhe

Semester hemma. För att få gotlänningarna att upptäcka hemön, kanske med ett besök på Fornsalen, satsar turistnäringen på en Gotlandsvecka efter midsommar, berättar Anders Granat och Marika Grankvist från Gotlands turistförening.foto: henrik radhe

Foto: Henrik Radhe

Gotland2009-02-19 04:00
I år kommer gotlänningarna att erbjudas rabatter och aktiviteter på turistevenemang veckan efter midsommar.
Turistnäringen vill uppmuntra invånarnas intresse för det som finns av historia, kultur, upplevelser och rekreation på hemmaplan, under en period när det brukar vara tunt på turister.
Man hoppas också på att öka gotlänningarnas förståelse för turism genom egna upplevelser, och att gemene man därigenom blir en sorts marknadsförare.
Samtidigt hakar man på den senaste trenden i finanskrisens och miljötänkandets kölvatten, semester på hemmaplan.
- "Staycation" ger närmare en halv miljon träffar om man söker på internet. När semesterschemat görs hoppas vi att gotlänningarna ska dra ett streck i kalendern veckan efter midsommar och upptäcka Gotland då, säger Lars Herlin, vd för Gotlands media och initiativtagare till satsningen som görs i samarbete med Gotlands turistförening.

Semester hemma
Fenomenen "staycation" och "americation" har etablerats i USA och övriga västvärlden. På svenska finns begreppen hemester och svemester upptagna som nyord hos Språkrådet, syftande på semester hemma och semester i Sverige. Allt fler lär av olika anledningar välja att semestra hemma, eller inom det egna landets gränser.
I början av juni kommer alla erbjudanden under vecka 26, den 20 till 27 juni, att presenteras i pressen. Flera företag har hakat på satsningen som inte bekostas eller marknadsförs av externa medel, utan beskrivs som en rörelse som växer efterhand som fler vill vara med.
- Vi håller på att ta fram en temakarta med frågor kring 14 platser som vi kallar "en klurig vandring i Visby", berättar Marika Grankvist på Gotlands turistförening.

Halva priset
Gotlänningar ska få den för halva priset, och övriga företag som fanns med vid presentationen av hemesterveckan flaggade för rabatter på inträde och olika specialarrangemang. Bland annat tänker några hotell visa upp sig genom att bjuda på kaffekalas och barnaktiviteter varje eftermiddag, och båtresan till Stora Karlsö blir 50 kronor billigare.
- Det här kan vara den knuff som behövs för att göra det där som man länge tänkt, menar Per-Erling Evensen från Destination Gotland.
- Förhoppningsvis blir det här en långkörare, säger turistchef Anders Murat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om