"Destination Gotland är som en hal ål"
Familjen Johansson-Flike från Stockholm var på M/S Gotland när den krockade i torsdags. De blev sedan sittande i Nynäshamn i åtta timmar utan att få någon information och är nu starkt kritiska till Destination Gotland.
Hon och Per Johansson var med sina tre barn på väg till Gotland med färjan från Nynäshamn när den krockade klockan 11.20 i torsdags.
- Vi hade platser i förliga salongen, men var i restaurangen när olyckan skedde. När vi gick för att se vad som hänt var stämningen helt hysterisk. Folk tog på sig flytvästar, grät och skrek, säger Kinna.
- Vad vi tyckte var konstigast var att man inte fick någon information efter krocken. Allt stängde och all personal försvann. Vi blev förstås oroliga och rädda. Sexåringen frågade om vi skulle dö, säger Per.
- Vi undrade om båten höll på att sjunka, om vi skulle ta oss till räddningsbåtarna eller vad som egentligen hände, säger Kinna.
Verkade förvirrad
Efter en stund tog kaptenen till orda. Men de hade svårt att uppfatta vad han sade och tycker han verkade förvirrad.
- Allt han sa var att det hade hänt en olycka och sedan hörde man inte vad han sa. På svenska sa han att det har skett en liten olycka, på engelska "a bigger accident". Förvirrat, tycker Per.
När färjan tagit sig in till Nynäshamn möttes familjen av polismän som tog deras uppgifter. De väntade sig information om hur det skulle bli med färjan. Men personalen på terminalen kunde inte hjälpa dem.
- Vi fick inte reda på någonting. En jag pratade med i personalen sa att vi inte kunde räkna med att komma till Gotland även om vi hade biljetter, säger Kinna.
- De ville bara att vi skulle lämna Nynäshamn. Då var problemet löst, verkade de tycka, säger Per.
Familjen fick nog
Efter åtta timmars väntan åkte familjen tillbaka hem till Stockholm för att sova. På fredagen for de till Nynäshamn igen, och nu fick de platser på färjan 19.40.
Familjen vilar nu ut i När. Den 1 augusti har de biljetter tillbaka till Nynäshamn.
- Vi får se om vi kommer med färjan då, säger Per.
GA försökte nå Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen, men han återgick i går till semester. Men företagets vd Jan-Erik Rosengren säger att familjen Johansson-Flike självklart kommer att kompenseras för sina utlägg.
- Jag råder dem att skriva ett brev och visa vad de haft för kostnader. Visst ska de ha ersättning.
Kommer ni att ändra något så att information och service blir bättre om något liknande inträffar igen?
- Det är svårt att överblicka nu. Då gäller det att ha mer folk att tillgå. Men jag tycker ändå att vi skött det här bra. Det är 20 000 personer som reser med oss dagligen, och dem har vi kunnat ta hand om, säger Jan-Erik Rosengren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!