Rikstrafiken utreder färjeolyckan

Rikstrafiken utreder Destination Gotlands agerande under och efter färjekollisionen utanför Nynäshamn. Hur informationsspridningen har fungerat är en viktig del i utredningen.

Gotland2009-07-28 04:00
- Det har varit väldigt besvärligt för många resenärer, säger utredningschef Hans Wreber.
I Rikstrafikens avtal med Destination Gotland regleras hur informationsspridningen ska se ut under olika säsonger och vad som ska göras när ett fartyg plötsligt måste plockas bort ur trafik. Utredningen ska ta reda på om Destination Gotland har följt avtalet och avgöra vilka åtgärder som annars ska sättas in.
- Enligt media har informationshanteringen varit väldigt dålig, men vi måste titta på om den har brustit eller inte, säger Hans Wreber.
Han tycker att informationen på företagets hemsida har varit bra, men ifrågasätter om det är rätt sätt att nå ut till semesterfirare runt om på Gotland.
- Man måste titta på om sms och telefon är rätt sätt att sprida information till just den här kundgruppen, och är det bra att bara ha ett telefonnummer till bokningen?
Att det bara har funnits ett telefonnummer som till stor del varit omöjligt att komma fram på har många resenärer fått erfara under de senaste dagarna. Hans Wreber menar att det kunde varit bra med en informationskanal som var skild från telefonbokningen.
Under dagen kommer Rikstrafiken plocka in den expertkompetens som krävs och senare kommer ett möte med Destination Gotland att ordnas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om