Stort stöd för trafik på Kappelshamn
Gotlandsflyg vill starta en ny färjelinje mellan Kappelshamn och Nynäshamn.De har ortsborna med sig - men inte kommunen.- Hamnen ska säljas, säger Bertil Klintbom, chef för tekniska förvaltningen.
VISIONER. Ett 40-tal personer lyssnade i går till Gotlandsflygs planer på att starta en färjelinje mellan Kappelshamn och Nynäshamn. Ola Mattsson, vd för Gotlandsflyg, uppmanade ortsborna att skriva insändare och namnlistor till stöd för bolagets visioner.
Foto: Bengan Zettergren
I somras ändrade regeringen reglerna för färjetrafik till Gotland och kravet på att rederier måste driva linje året runt togs bort.
Ny aktör
Gotlandsflyg har sedan åtta år flyglinjer mellan Visby och fastlandet, och vill nu ge sig in i färjebranschen.
- Vi vill driva trafik på sommaren, säger Ola Mattson, vd för Gotlandsflyg.
Flygbolaget kalkylerar med två båtturer i varje riktning per dag med en färja som har plats för 200 bilar. Resan tar drygt fyra timmar och en familj med bil ska betala under tusenlappen för en enkelresa, är tanken.
Men det finns ett par problem.
Hamnen har endast miljötillstånd för 15 färjeanlöp per år.
Hamnen är i mycket dåligt skick och kommunen har inte råd att reparera den. I stället ska den säljas.
- Vi vill inte äga hamnen, men tycker att kommunen ska lugna sig med försäljningen. Infrastruktur borde ägas av samhället, tycker Ola Mattsson, som i går bad om Kappelshamnsbornas stöd att väcka opinion för att behålla hamnen i kommunal ägo, och tillstånd för kommersiell färjetrafik.
Positiva röster
Bland de som kommit till folkets hus var inställningen till Gotlandsflygs planer mycket positiva. Många trodde att en ny linje kan leda till kringverksamheter med arbetstillfällen för samhället och ökad turism.
Risken för ökad bilism oroade få, tvärt om hoppades flera att kommun och vägverk tvingas till förbättringar av standarden och säkerheten genom samhället om färjelinjen blir av.
- Satsningar på infrastruktur går ofta till södra Gotland och Visbyområdet. En satsning på Kappelshamn kan betyda mycket för hela norra Gotland, hoppades konstnären Channa Bankier.
Men klart är att kommunen inte tänker behålla hamnen:
- Bedömningen från konsulter är att det kostar 20 miljoner att rusta den. De pengarna har inte vi, säger Bertil Klintbom, direktör för tekniska förvaltningen.
Intresserade köpare
Kommunen har fått in anbud från intresserade köpare, men hur många vill han inte avslöja.
Den 14 oktober ska tekniska nämndens arbetsutskott bestämma vem som erbjuds att köpa anläggningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!