Enligt Kent Carlberg har försäljningen inte skötts affärsmässigt. I mailet framför han misstankar om att bolagets aktier har sålts till underpris. Dessutom, påpekar han, är det en god vän till hamnens vd Bengt-Erik Bengtsson som är köpare.
– Det här är en märklig affär, säger han. Bengt-Erik Bengtsson vet att om han vill få ut mesta möjliga i pris för bolaget, då ska han vända sig till oss konkurrenter i hamnen. Istället har han mörklagt hela affären. Vi fick inget veta förrän den var klar.
Det var i början av veckan som hamnen offentliggjorde att man sålt 55 procent av aktierna i dotterbolaget Europa Transport. Nyheten slog ner som en bomb bland de företag i hamnen som konkurrerar med Europa Transport, bland annat om att förmedla transporter och klarera fartyg i hamnen.
Mörkade försäljning
Enligt Kent Carlberg har ingen av konkurrenterna fått veta att hamnen ville sälja. Följaktligen har heller ingen fått chansen att lägga bud, något som han ställer sig mycket frågande till.
– Jag tror att många företag i sjöfarts- och speditionsbranschen skulle vara intresserade av att bli delägare i ett transportföretag tillsammans med ett hamn- och stuveribolag som kan använda sin monopollika ställning i hamnen. Jag har sagt till Bengt-Erik flera gånger att om han vill sälja så är vi intresserade.
Just förfarandet att man hållit tyst om försäljning är en av orsaker till att han misstänker att aktierna har sålts till ett underpris. En misstanke som förstärks av att aktierna sålts till en vän till Bengt-Erik Bengtsson, agronomen Håkan Walldén, som under många år satt i hamnstyrelsen som representant för Lantmännen under den tid som Lantmännen var delägare i hamnen.
”Ingen erfarenhet”
– Han har ingen branscherfarenhet men han och Bengt-Erik Bengtsson har känt varandra i 15 år, säger Kent Carlberg.
Kent Carlberg vill ha ett svar av Mattias Ottosson senast på måndag i nästa vecka. Han säger också att Unér Shipping nu diskuterar med sina jurister hur man ska gå vidare.
Bengtsson dementerar
Bengt-Erik Bengtsson dementerar att aktierna i Europa Transport har sålts till underpris.
– Vi vet vad bolaget är värt och 2009 var ett uruselt år, säger han, men vägrar att uppge vad man fick betalt.
Enligt honom är det heller inte sant att ingen annan än Håkan Walldén fått lägga bud på aktierna.
– Det har funnits intressenter, men jag är förhindrad att tala om vilka, säger han.
Han bekräftar att han och Walldén är mycket goda vänner, men säger att orsaken till att Walldén fick köpa var att han var den mest kvalificerade.
– Det här är en bra affär för alla parter, slår han fast.
Britt-Marie Citron
Folkbladet