Gotland hyllar elbilssatsning

Planerna på en fabrik för elbilar väcker nytt hopp för både tillverkningsindustrin och profileringen av ön som en ekokommun.- Det här ska sätta Gotland på kartan, säger Eva Nypelius (c), kommunstyrelsens ordförande.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2010-05-14 00:00
I onsdags kunde GT berätta om det gotländska bolaget Eco Vehicles samarbetsavtal med den sydkoreanska elbilstillverkaren CT&T.
Bolaget letar efter lämpliga lokaler på ön och räknar med att börja försäljning av importerade, färdiga bilar nästa vår, för att inom ett par år ha byggt upp en egen montering för den nordiska marknaden. Fabriken väntas sysselsätta omkring 100 personer.
- Jag tror verkligen på det här och på entreprenörerna som är beredda att satsa. Björn Karlström är branscherfaren och har kontakter långt utanför Sverige, Håkan Ahlsten vet hur man hittar pengar och Mikael Liljegren är en idéspruta och entreprenör med stora kvaliteter. Det är bara att gratulera Gotland, säger Tiina Mykkänen, verksamhetschef för Tillväxt Gotland.

"Gotland ligger bra till"
Mikael Nilsson, ombudsman för If Metall gläds åt den planerade fabriksetableringen.
- De tillför något Gotland saknar: tillverkningsindustri. För att få tillväxt och välfärd krävs just tillverkning, och jag tror att det finns goda förutsättningar att deras planer blir verklighet. Flextronicsfabriken med flera hundra anställda lades ju inte ner på grund av brist på kompetens utan därför att man ville flytta tillverkningen till låglöneländer.
Etableringen kommer att ge ringar på vattnet och gynna företag i flera andra branscher på ön. Det tror Henrik Svensson, styrelseledamot i tekniskt Resurscentrum och vd för elektronik- och mekanikföretaget Sweprod Graphics i Visby.
Han är också övertygad om att det går att hitta arbetare till anläggningen.
- Jag tror att Gotland ligger väldigt bra till när det gäller tillgången på kompetent folk på golvet, inte minst i jämförelse med storstadsregionerna där det börjat bli personalbrist. Däremot är det tuffare att hitta högre kompetens som ingenjörer och designers på ön, säger han.
Anders Thomasson, regionchef för Svenskt näringsliv på Gotland, konstaterar att elbilen är en framtidsbransch.
- Jag ser egentligen inga problem, förutom att vi saknar högre teknisk utbildning på högskolan. Bilfabriken skulle kunna vara ett argument för en sådan utbildning, säger han.

Gotland på kartan
Kwame Agyei, vice vd för Gotlands gummifabrik i Hemse, välkomnar ett samarbete med elbilstillverkaren.
- Vi är väldigt flexibla och tillverkar redan mycket till bilindustrin. Det här kan vara positivt för oss.
Eva Nypelius (c) är övertygad om att en tillverkning av elbilar hjälper till att sätta Gotland på miljökartan.
- Givetvis ska kommunen stötta bolaget så mycket vi kan. Vi har gott om lediga industrilokaler och ledig mark, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om