Marie prövar geo-caching i skolan

Hon tycker om att utmana sig själv - och sina elever.
Marie Andersson är läraren som gärna prövar nya metoder i undervisningen i Eskelhems skola.
Den här terminen har hon börjat med geocaching, en slags skattjakt med hjälp av gps.
- Allt jag gör har stöd i läroplanen, säger hon.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2011-10-01 04:00

Hon har varit mycket intresserad av datorer, ända sedan de kom.

Inte det rent tekniska då, utan av de möjligheter som datorn och internet ger i kombination med hennes nyfikenhet och kreativitet.

- För tre år sedan startade jag min blogg, Öpedagogen. Första året valde jag att vara anonym eftersom jag inte visste hur den skulle tas emot, berättar hon.

Hon hade inte behövt oroa sig. För bloggen, där Marie Andersson enbart skriver om det som har med hennes arbete som lärare att göra, blev mycket uppskattad.

Och en inkörsport till nya nätverk och kontakter som bidragit till att utveckla både henne själv och undervisningen.

I våras vann hon och hennes elever Webbstjärnan 2011, en tävling i webbpublicering för grundskole- och gymnasieelever. Den går ut på att göra en webbplats av ett valfritt skolarbete.

- Jag ville använda skönlitteratur i undervisningen och valde Anna Janssons barn- och ungdomsböcker om Emil Wern. Förra året arbetade vi med böckerna Silverskatten och Riddarnas kamp, som utspelar sig i Visby. Vi utgick ifrån elevernas tankar och funderingar kring innehållet i böckerna och besökte de platser som finns med i boken, tog reda på fakta, diskuterade och gjorde en webbplats där vi skrev om arbetet, som omfattade flera ämnen. Det var den vi vann Webbstjärnan med, berättar Marie Andersson.


Samarbetar med författaren
Att vara med i tävlingen innebar att klassen fick en domän och ett webbhotell, verktyg för publicering och support bland annat, något som underlättade arbetet.

Arbetet med Anna Janssons böcker sker i samarbete med författaren. Både hon, illustratören av böckerna och förlaget har godkänt att klass 4-6 i Eskelhems skola får lägga ut upphovsskyddad text och bilder från böckerna.

- Arbetet med internet gör att vi på ett naturligt sätt har kommit in på frågor kring upphovsrätten av digitala verk. Vi har lärt oss massor om olika licenser och om Creative Commons där upphovsmännen gett tillåtelse till att deras material används utifrån de licenser som verket är licensierat med, vad man får och inte får ta från andra och använda i andra sammanhang. Det känns ganska ballt att 10-12-åringar är medvetna och har kunskap om det tycker jag.

"Detektiven Emil och vi" heter bloggen. Nu i höst har klassen börjat arbeta med Anna Janssons bok Förbjudna sopor, på samma sätt. Men klassen har flera bloggar.

- Vi skrev en artikel också på Wikipedia om Emil Wern. Att vara med och skapa ökar förståelsen för internet, att man kan vara delaktig som producent och inte bara vara konsument.


Känner att de är på riktigt
- Eftersom vårt skolarbete som läggs ut på bloggarna blir så synligt, och kan kommenteras av andra i hela världen, så känner eleverna också att det de gör är på riktigt. Att det har betydelse. För mig handlar det om skolutveckling att dela med sig, inspirera andra och själv få idéer av andra till hur vi kan arbeta i skolan, säger Marie Andersson.


Tar hjälp av gps
I höst har Marie Andersson och hennes 27 elever också börjat arbeta med geocaching, en slags skattjakt där man söker upp olika cacher, alltså utplacerade föremål, med hjälp av gps.

- Det finns 1 200 cacher som människor har placerat ut på olika platser på Gotland. Jag har också bidragit med några, berättar hon.

Genom geocaching arbetar man till exempel med problemlösningar. Och de flesta skolämnen täcks in. Det är matte, svenska, idrott och hälsa, geografi, historia, slöjd och teknik.

- Egentligen arbetar jag på samma sätt som jag alltid har gjort som lärare, oftast ämnesöverskridande. Men nu arbetar jag på en ny arena, med nya metoder, och det är väldigt inspirerande. Det gör att jag måste hänga med, lära mig nya saker, men jag ser aldrig några hinder, bara möjligheter, säger Marie Andersson.

Hennes arbete har uppmärksammats och inspirerat. Hon arbetar nu en del på fastlandet, med Webbstjärnan och med fortbildning för lärare.


Nominerad till Guldäpplet
Och nu är hon nominerad till Guldäpplet, ett årligt stipendium till lärare som förnyat lärandet med stöd av it och som inspirerat elever och kollegor både lokalt och nationellt.

Marie Andersson flyttade till Gotland för 25 år sedan. Det var kärleken som förde henne hit.

- Jag var barnskötare och hade olika vikariat på dagis, men jag fick inget fast jobb. Så fick vi barn och när högskolan startade lärarutbildning valde jag att utbilda mig till lärare i svenska och matte för årskurs 1-7. Det ångrar jag inte. Jag har ett jätteroligt jobb och är inne på tolfte året som lärare nu.

Marie Andersson arbetade först i Hejde skola tills den lades ned, sedan i Hogrän och sedan två-tre år i Eskelhem skola.

- Skolorna borde ha bättre datorer. Det är inte roligt när det tar lång tid att starta datorn och sedan tio minuter att komma in på en sida. Särskilt inte när man som vi bland annat arbetar med webbpublicering av film. Jag vill inte att tekniken ska sätta hinder för arbetet, säger hon.

Namn: Marie Andersson

Född: i Tyresö

Ålder: 45 år

Bor: i Visby

Familj: Man och två barn

Aktuell: Nominerad till lärarstipendiet Guldäppet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om