Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd föreslår hastighetssänkningar som ett miljövänligt och billigare alternativ inför den nya färjeupphandlingen. Det skriver hon i en debattartikel i dagens GA.
Lägre fart
- Det skulle minska bränsleåtgången med 40 procent och ge en betydligt lägre kostnad, säger hon.
Det resonemanget bygger självklart på att dagens bränsle fortsätter att vara alternativet.
22 knop istället för dagens 28 knop kan vara rimligt, menar Catharina Elmsäter-Svärd. Restiden förlängs då med cirka 45 minuter, alltså till fyra timmar, samtidigt som bränsleåtgången alltså minskar med 30-40 procent.
Infrastrukturministern följer den gotländska färjedebatten och uppfattar att det främsta kravet är billigare biljetter.
- Jag har sett att gotlänningarna vill ha en långsiktighet och förutsägbarhet när det gäller priset, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
De gotländska ståndpunkterna, som Elmsäter-Svärd även är väl bekant med, innehåller dock så mycket mer än bara krav på priset. Catharina Elmsäter-Svärd menar att det kan vara ett problem att de gotländska politikerna inte tydligare kan säga vilka krav som bör väga tyngst.
- Om man prioriterar allt, så har man inte gjort någon prioritering, konstaterar hon.
Enligt henne skulle det vara en klar fördel med en tydligare prioritering inför den kommande upphandlingen.
- Då vet man hur man ska vikta olika saker, menar Catharina Elmsäter-Svärd.
Hon anser att det är mycket viktigt att få in anbud från flera olika operatörer när avtalet ska skrivas. Att öppna möjligheten för långsammare färjor kan göra att fler vill vara med inför upphandlingen, tror Catharina Elmsäter-Svärd.
Att åsikterna går stick i stäv med hennes gotländska partikollegor kommenterar hon så här:
- Om jag ska vara frank så är det omöjligt att tycka något annat än det man gör på Gotland, säger hon.