Gotlands Allehanda har granskat bilhandlaren Björn Pettersson som driver Bilhallen i Visby sedan 24 år tillbaka.
Enligt hans egna uppgifter säljer han cirka 250 bilar per år, varav drygt 30 procent till fastlandet.
Sedan 2008 har han blivit anmäld till ARN vid åtminstone 13 olika tillfällen, och vid elva av dem har nämnden gått på anmälarens linje.
Då har man rekommenderat att köpet hävs, eller att Björn Pettersson betalar skadestånd till kunden. Nämnden har också vid något tillfälle rekommenderat att han utan extra kostnad ska åtgärda de fel som köparen anmält honom för, skriver Gotlands Allehanda i dag.
– I många fall hittar kunderna på och ibland ställer de för höga krav med tanke på att det är en begagnad bil, säger Björn Pettersson.
GA: I många av anmälningarna hävdas att du är svår att komma i kontakt med. Varför bemöter du sällan anklagelserna?
– Jag yttrar mig när jag tycker att något är fel. Ibland händer det att jag och kunden kommer överens om prisnedsättning för att de själva ska åtgärda ett visst fel. Går de därefter till ARN bryr jag mig inte om att svara dem, säger han.
– Jag skulle vilja påstå att jag är generös i mina garantier. Men i de fall jag blivit fälld skulle jag aldrig agera annorlunda än vad jag gjort, fortsätter han.
Dessutom har han vid 27 tillfällen sedan 2004 varit kallad till tingsrättsförhandling, som tilltalad eller svarande i tvistemål.
Förra året dömdes han också för bokföringsbrott.
GA: Är det inte jobbigt att folk är förbannande på dig?
– Nej, det tycker jag inte alls är jobbigt. Om tio procent av alla rykten om mig stämde, hade jag inte kunnat hålla på längre, säger han.