Thjelvar försenad efter underkänd provtur

Nästa gasfärja dröjer och väntas inte till Visby förrän kring nyår. Orsaken är korrigeringar som varvet måste göra i fartygets drivlina.

Varvet i Kina bygger båda fartygen, till en kostnad av tre miljarder kronor tillsammans. Kring nyår väntas M/S Thjelvar anlända till Visby hamn.

Varvet i Kina bygger båda fartygen, till en kostnad av tre miljarder kronor tillsammans. Kring nyår väntas M/S Thjelvar anlända till Visby hamn.

Foto: Gotlandsbolaget

Gotland2019-10-02 06:30

Gotlandsbolaget befinner sig mitt i sin största ekonomiska affär någonsin. Totalt tre miljarder kronor investeras i fartygen M/S Visborg, som redan satts i trafik, och M/S Thjelvar som skulle ha levererats efter sommaren. Rederiet har inte varit nöjd med M/S Thjelvar som därför inte har kunnat levereras.

– Vi har inte kunnat acceptera leverans efter en genomförd provtur, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson.

Problemet handlar om den så kallade drivlinan, det vill säga hela kedjan från maskiner till axlar och propellrar, som på systerfartygen Visborg och Thjelvar ser annorlunda ut än tidigare.

– Drivlinan är en annan än på tidigare fartyg för att få ned vibrationerna. Det är en högre komfortklass med mindre vibrationer, berättar Håkan Johansson.

Han var själv på plats och inspekterade bygget i somras och understryker att det inte handlar om någon tvist med varvet.

– Varvet ska leverera det som vi har tecknat avtal om, säger Håkan Johansson och berättar att varvet tillsammans med en underleverantör nu genomför nödvändiga korrigeringar.

Troligen kan M/S Thjelvar först till årsskiftet segla in i Visby hamn.

– Det är någon månad senare än vad vi hade hoppats på, men vi tycker att det är viktigare att fartyget levereras fullt ut i enlighet med specifikationerna i avtalet, säger Håkan Johansson.

Även M/S Visborg, som togs ur trafik den 22 september och under två och en halv vecka befinner sig på varv i Landskrona, kan påverkas av de arbeten som nu görs på M/S Thjelvar.

– Jag utesluter inte att vi får göra modifieringar även på Visborg, men fartyget har fungerat väldigt väl, säger Håkan Johansson.

Enligt Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland, genomförs just nu arbeten på M/S Visborg efter fartygets första högsäsong.

– Tillsammans med varvet görs en del justeringar och garantijobb som behöver rättas till, säger han.

När det gäller tankningen av LNG pågår arbeten i Nynäshamn. En pipeline ska vara klar efter nyår för att kunna pumpa bränslet från två tankbilar över terminalbyggnaden till fartyget.

– De ska bunkra fartygen på cirka 45 minuter, säger Christer Bruzelius. 

Förseningen av M/S Thjelvar kostar rederiet pengar, eftersom man har ett team i Kina.

– Det är inte gratis att det drar ut på tiden, säger Håkan Johansson och berättar att mellan fem och tio personer från Gotlandsbolaget följer arbetet på plats.

VD Håkan Johansson menar att det är värt att vänta några veckor, för att få en färja som motsvarar vad rederiet har beställt.
VD Håkan Johansson menar att det är värt att vänta några veckor, för att få en färja som motsvarar vad rederiet har beställt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!