"Man känner sig liten"

1745 förliste originalet. I går förtöjde replikan av ostindiefararen Götheborg i Visby hamn. Träskeppet hade i dag öppet för allmänheten.

Ostindiefararen Götheborg

Ostindiefararen Götheborg

Foto: Erik Englund

Gotland2013-08-10 12:47

För drygt 250 år sedan förliste ostindiefararen Götheborg. Det med bara 900 meter kvar till hamnen i Göteborg.

- En retlig kort sträcka. Det sägs att man kunde se masterna 30 år efter att skeppet förliste, säger Linda Joneland, PR-manager hos Svenska Ostindiska Companiet.

Men grundet Hunnebådan, som skeppet stötte i, var känt.

- Man tror att bedrägeri kan ha legat bakom förlisningen, och det spekuleras också att besättningen festade ombord, säger Linda Joneblad.

Entusiaster

Idén att bygga en replika kom 1984 från ett antal entusiaster i Göteborg. Man bestämde sig för att bygga skeppet i skala 1:1. Bygget inleddes 1995 och sjösattes på nationaldagen 2003.

- Det är inte en kopia. Skeppet har byggts efter moderna säkerhetskrav. Men det är byggt med samma metoder som på 1700-talet, säger Linda Joneland.

Det tog lika lång tid att göra seglen som att bygga skeppet.

- Seglen är totalt 2000 kvadratmeter, och är sydda för hand. Totalt finns det sex miljoner stygn, och vi har alltid segelmakare med på skeppet om något skulle hända seglen, säger Linda Joneland.

Volontärarbete

Besättningen består av 80 personer. Av dem är 40-50 stycken volontärer som, efter att ha betalat en viss summa, får segla med skeppet i några veckor. Daniel Davidsson från Alingsås är en av volontärerna ombord.

- Det är första gången jag seglar så det blir svårt att toppa, säger han.

- Jag har varit intresserad att göra det här ända sedan de började bygga skeppet.

Han sysslar också med klättring, något som kommer väl till pass i volontärjobbet ombord.

- Men det är inte ett stabilt berg uppe i riggen. Det blir mycket adrenalin, säger Daniel Davidsson.

"Fräck båt"

Mastskeppare Linus Lundquist är en av de fasta i besättningen. Han har seglat med skeppet i två år.

- Det är fantastiskt kul, det är en fräck båt. Eftersom riggen är historisk blir arbetet tungt, det krävs ofta tio personer i jobbet som måste vara synkade och jobba ihop. Den största utmaningen är att lära volontärerna hur det går till, säger han.

Han trivs när vinden tar i. 

- Då är det spännande. Man känner sig liten, som en prick på oceanen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om