Ingen höll i processen politiskt och det var först när upphandlingen var klar att sjösättas som det framkom (från branschen) att underlaget var bristfälligt. Bussbolagen förstod inte vilken trafik det var som efterfrågades, avgörande underlag saknades:
– Uppdaterat regionalt trafikförsörjningsprogram (TFP) saknas.
– Förstudie inte tillräckligt förankrad i berörda nämnder.
– Behovsanalys saknas och beslut om analysen saknas.
– Beslut om marknadsanalys saknas.
Upphandlingen fick avbrytas 2017 och avtalen förlängas för att få tid att ta fram det trafikförsörjningprogram som redan borde ha legat på bordet.
Ansvaret för detta vilar på den förra regionledningen som bevisligen inte hade koll på de politiska processer som krävdes inför upphandlingen (se ovan). Det betyder inte att sittande ledning går fri.
Så långt är allt ganska klart. Det som sedan ledde fram till dagens situation med ett avtal på bara tre år, är svårare att förstå för en utomstående.
När man märker att ingen haft koll och att upphandlingen måste avbrytas skulle man kunna tänka sig att alla satte sig ner för att tänka till och styra upp det hela från politiken. Istället verkar allt bara ha flutit på som om ingenting hänt.
Enligt vad regionens historiebeskrivning visar fattades inga beslut alls av politiken förutom att godkänna trafikförsörjningsprogrammet. Inget beslut togs om avtalets längd, övriga krav följde med som underlag utan omprövning och utan att nån hade några invändningar. Den infasningstid som ingick i det ursprungliga underlaget på 3,5 år var borta i den korta upphandlingen, där gällde skarpt 70 procents biogas från start.
Utvecklingen inom svensk bussbransch har gått mot att ett antal giganter driver trafiken i många regioner, många har utländska ägare. Bergkvarabuss är ett växande företag i Sverige och det finns ingen anledning att ifrågasätta att de kommer att sköta uppdraget på bästa sätt.
Men den lokala konstruktion som fanns på Gotland var unik och värd ett bättre öde, var värd en chans.
Det jag inte kan begripa är varför det var så viktigt att tvinga ut Gotlandsbuss ur matchen när hela situationen i grunden beror på bristande politisk styrning. Hade Gotlandsbuss sen valt att inte delta i den långa upphandlingen med krav på incitament och nya biogasbussar så hade det varit deras val. Nu gavs de ingen chans mot de stora jättarna som har en helt annan organisation och möjlighet att göra stora och snabba omställningar.
Det fanns tydlig självkritik i regionens beskrivning men ingen verkar särskilt bekymrad om konsekvenserna.
Det gör mig beklämd.
* * *
Arne Eklund skriver här under och påpekar att Centerpartiet har lika stort ansvar som Moderaterna i beslutet att spara på folkhögskolan. Något annat har jag aldrig påstått och det finns heller ingen C-politiker som påstått att de inte har ansvar. Tvärtom.
Jag gissade att beslutet inte var lätt för två partier med stark förankring i folkbildningen, (C och L), men att de ändå står för beslutet eftersom det är det man kommit fram till. Detta i samband med ett resonemang om att Moderaterna i två fall deklarerat att de inte håller med om beslut som fattats inom ramen för alliansen.
Däremot håller jag med Arne Eklund, före detta moderat kommunpolitiker, om att det finns tid att ändra beslutet och ge tid åt en mer genomtänkt och förankrad översyn för att spara pengar inom gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden.