– Det är stor risk att flera gotlänningar kommer att köra med olagliga däck, säger Jörgen Eriksson vid Däckia.

Vid Däckia råder febril aktivitet. Extra personal är inkallad. På verkstadsgolvet ligger hjul i staplar i väntan på skifte. De ska tvättas, trycket ska kontrolleras, nav ska rengöras – och om det är ett nyare fordon ska trycket på sommardäcken som monterats programmeras in i bilens dator.

– När det inte är säsong för byten är vi två anställda. Nu är vi sex personer som jobbar för fullt. Jag räknar med att det tar 20 minuter att skifta däcken på en bil. Vi hinner med upp emot 80 bilar per dag, säger Jörgen Eriksson.

Artikelbild

| Johan Nyström och Jörgen Eriksson ser på när Adam Bucht visar den utrustning som används för att programmera in däcktrycket i bilens dator.

Att Sverige är ett avlångt land påverkar tidpunkten för däckbyten. Det har Marina Karlström fått erfara. Förra året flyttade hon från Hälsingland till Gotland, och i onsdags rullade hon in till verkstaden för att skifta till sommardäck.

– När vi bodde i Hälsingland kunde vi vänta in i maj med att byta däck.

Efter en stund rullade Marina Karlström ut från verkstaden med sommardäck på sin svarta Toyota. Inget lämplig val av däck om hon tänkt åka till Hälsingland den närmaste tiden, där det fortfarande är över en meter snö.

– Fast det vill jag inte, säger hon.

Artikelbild

| I Däckias lager har Jörgen Eriksson drygt 4 500 däck att hålla ordning på.

Lagen säger att fordon ska ha vinterdäck fram till 31 mars, om det är vinterväglag. Efter det följer 15 dagar med fritt val, men från den 16 april ska sommardäcken vara på. Man får köra med vinterdäck om det råder vinterväglag, men är vägen torr och frostfri är dubbdäcken olagliga. Transportstyrelsens tolkning är att ”vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen”. Det är inte föraren som avgör om färden är laglig eller inte. Det är polisens uppgift att tolka om vinterväglag råder på vägen där man kör.

Vid Däckia har man över 4 500 hjul på lagret. Man började skifta till sommardäck redan i slutet av mars, men verkstaden kommer ändå inte att hinna med att byta åt alla kunder före den 16 april.

Artikelbild

| Marina Karlström fick på sina sommardäck i tid. När hon ­bodde i Hälsingland hade hon inte lika bråttom till däck­verkstaden.

– Som lagen är utformad blir det väldigt tajt för oss. Vi borde få hela april på oss, tycker Jörgen Eriksson som räknar med att man inte är klara förrän 24-25 april.

Han påpekar att under den korta perioden på våren blir ännu kortare de år då påskhelgen inträffar i början av april. Då är verkstäderna stängda flera dagar.

Artikelbild

| Flera moment ingår när Adam Bucht byter däck. Trycket ska kollas, däck tvättas och nav borstas innan han kan dra fast sommardäcken.

Jörgen Eriksson gillar att reglerna ger verkstäderna en längre tidsfrist på hösten. Dubbdäcken får användas redan från den 1 oktober, två månader innan lagen föreskriver att vinterdäck måste användas vid vinterväglag. Samma regler gäller över hela landet.

– Då har vi lättare att hinna med, säger Jörgen Eriksson som tycker det även finns andra skäl till att lagen borde justeras:

– Det är större risk att det är halt på vägen i april än i oktober.

Jörgen Erikssons åsikter har brett stöd i branschen. Förra veckan gick Ulrik Jönsson, ordförande för Däckspecialisternas riksförbund, ut och krävde generösare regler. ”Det är inte så att lagen kan styra vädret. Reglerna har varit tokiga hela tiden”, sade han i en TT-intervju.

Däckbranschen menar att med ökad flexibilitet skulle man ge bilförarna mer eget ansvar. Då kommer dubbdäcken av när man inte längre behöver dem och det kan sammantaget leda till minskad dubbdäcksanvändning.

Efter den kalla våren håller infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) öppet för en lagändring.

– Jag tror inte skiftestiderna för vinterdäck är en politisk stridsfråga. Jag vill gärna lyssna på den professionella däckbranschens råd, säger han till TT.

Tomas Eneroth framhåller att trafiksäkerheten är det viktigaste och tycker inte att det skulle vara ett bekymmer att göra en översyn och titta på förändrade tider om det finns ett behov.