– Cirkulationsplatsen kostar inte regionen någonting. Kennet Carlzon står för mer merparten och resten bidrar Trafikverket med, berättar Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden.
Ett önskemål om en säkrare trafiklösningen i korsningen vid Flexhuset har efterlysts under många år och är en förutsättning för att utveckla verksamheten i Flexhuset.
– Nu får Kenneth Carzon en egen infart till parkeringen utanför gamla Flextronics.
Anledningen till att det dröjde så länge är att regonen haft många projekt som står i kö.
– Vi prioriterade rondellen i Norrgatt och vi kunde inte bygga båda samtidigt, förklarar Tommy Gardell.
Om bygget blir klart till sommaren är osäkert.
– Jag hoppas de hinner det men jag kan inte säga det säker, säger Tommy Gardell.
Under bygget blir det en del störningar och trafiken har fått ledas om längs en parallellgata till Broväg. Förutom att cirkulationsplatsen i sig skapar en säkrare trafikmiljö, kommer den också att smalnas av för att dämpa farten.