Hyllade regionchefen kritiseras hårt

I en anmälan till ledningskontoret riktas hård kritik mot samhällsbyggnadsförvaltningens chef Ethel Forsberg. "Man mår inte bra på jobbet".

Ethel Forsberg, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen.

Ethel Forsberg, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen.

Foto: Tommy Söderlund

Arbetsmiljön på regionen2015-11-18 14:25

Det är i en så kallad 66A-anmälan som förvaltningens skyddsombud riktar skarp kritik mot förvaltningsledningen i allmänhet, och Ethel Forsberg i synnerhet. I anmälan står bland annat att Forsberg, som utsågs till "årets tjänsteman 2013" år 2013, är "relativt osynlig och ofta frånvarande då hon väljer andra åtaganden framför att vara tillgänglig på samhällsbyggnadsförvaltningen".

– Det är ett problem att vår förvaltningschef inte är närvarande eller tillgänglig i verksamheten. Vi är satta att göra ett uppdrag, och vi känner att förvaltningschefen inte tar sin roll i verksamheten. Vi är i behov av en ledning för att våra processer ska fungera, säger skyddsombudet Marie Nygren, som tillsammans med SACO:s huvudskyddsombud Rosita Sundh är den som undertecknat anmälan.

"Många tar med sig jobbet hem"

Marie Nygren berättar att man vid två tidigare tillfällen gjort 66A-anmälningar. Ena gången angående bygginspektörernas arbetssituation, som skickades till förvaltningsledningen, och den andra gången vid förvaltningens omorganisation i våras. Den anmälan skickades, precis som den aktuella, till ledningskontoret.

– Det har dock inte skett några förbättringar, och förtroendet för förvaltningsledningen är ännu lägre nu än tidigare. Bygginspektörerna sitter fortfarande i en väldigt jobbig sits och de åtgärder som föreslagits har inte gett önskad effekt, säger Marie Nygren och fortsätter:

– Den psykosociala arbetsmiljön inom förvaltningen är inte bra. Jag har inte någon insikt i hur många som är sjukskrivna i hela förvaltningen, men bland bygginspektörerna är det just nu två sjukskrivna på grund av utmattningsdepressioner, i en grupp på sex personer. Det är inte hållbart.

Vad får du för reaktioner från dina kollegor inom förvaltningen?

– Det är många som inte mår bra på jobbet. Man är uppgiven och tror inte längre på någon förändring. När ärendena bara strömmar in, och situationen inte blir bättre blir man uppgiven. Många känner sig stressade och tar med sig jobbet hem.

Marie Nygren säger att en förändring nu måste till, och i anmälan har man listat åtgärder som måste vidtas senast den 20 november. Bland annat skriver man att "förvaltningschefen måste till 100 procent av arbetstiden vara tillgänglig på förvaltningen fram till dess att problemen är lösta", samt att Ethel Forsberg tydligt måste ta sitt ansvar för att leda förvaltningen, sätta sig in i verksamheten och arbeta mer operativt. Samma datum är även senaste dagen för ett svar från arbetsgivaren, alltså ledningskontoret.

Om skyddsombuden inte är nöjda med ledningskontorets svar kan man komma att ta ärendet vidare till Arbetsmiljöverket.

– Men man vill ju att arbetsgivaren ska lyssna och ta till sig den kritik vi för fram. Man måste ju förutsätta att det här tas på allvar.

"Det finns en brist på tillit"

Det har även tidigare rapporterats om missnöjet mot Ethel Forsberg. I Region Gotlands årliga medarbetarenkät, som nyligen släpptes, visar resultaten att endast hälften av de anställda inom samhällsbyggnadsförvaltningen har förtroende för henne. Till Gotlands Allehanda kommenterade hon resultaten med att hon inte tar kritiken personligt och menade att vårens omorganisation är grunden till de anställdas kritik.

Till Helagotland.se säger hon nu att hon är medveten om 66A-anmälan, och att hon tar den på stort allvar.

– Oavsett min tillgänglighet eller inte så tar jag kritiken och vad den signalerar på stort allvar. Det finns en brist på tillit, och det är något som jag prioriterar högt. Jag vill att medarbetarna ska känna sig trygga med min ledning och jag sitter just nu och jobbar på en del åtgärder. Vilka de är vill jag inte gå in på, säger hon.

Vad säger du om att man i anmälan uttrycker det som att du är i princip "osynlig"?

– Det står ju för en upplevelse, och den upplevelsen tar jag på stort allvar. Sedan har jag gått igenom min kalender bakåt, och det är inte många dagar som jag varit iväg i andra ärenden, men jag tar som sagt upplevelsen på stort allvar.

Hur ser du på att skyddsombuden anser att de åtgärder som vidtagits efter de tidigare anmälningarna inte gett önskat resultat?

– Det där är inte helt enkelt. Vi har vidtagit en rad olika åtgärder, och det är ju svårt att bevisa att en viss åtgärd gett ett visst resultat. Det viktiga är att vi för en dialog med skyddsombuden och facket och sedan vidtar de åtgärder som vi ser kan stötta en bra utveckling.

66A-anmälan:

En 66A-anmälan är en begäran som kan göras till arbetsgivaren om denne inte genomfört de undersökningar eller åtgärdat de brister som önskas. Av anmälan ska det vara tydligt för arbetsgivaren vilken undersökning eller åtgärd som begärs. Det bör även framgå vilket datum som besked från arbetsgivaren önskas. Om arbetsgivaren inte givit svar innan svarstiden är slut, eller anmälaren är missnöjd med svaret, kan ärendet lämnas över till Arbetsmiljöverket.

Källa: Arbetsmiljöverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om