Det statliga affärsverket Luftfartsverket LFV tänker ta bort flygledarna på en handfull svenska flygplatser och ersätta dem med fjärrstyrd flygledning. Visby var en av dessa, och skulle enligt planerna i stället övervakas från Arlanda.
Försvarsmakten protesterade, liksom Region Gotland. Öläget gör Visby flygplats sårbarare, var det främsta argumentet.
I fredags meddelades att LFV backar och stryker Visby från listan, på grund av Försvarsmaktens invändningar.
Björn Jansson (S), regionstyrelsens ordförande, medger att han nu andas ut och känner tacksamhet för att försvaret engagerade sig. Samtidigt är han frustrerad över att LFV inte lyssnade på regionen, trots påstötningar.
– Vi kom ju ingen vart i våra samtal med LFV. De var så övertygade att det fungerade med fjärrstyrning att inga argument bet på dem. Region Gotland klarade det inte, men försvaret lyckades övertyga dem. Vi är tacksamma att Försvarsmakten lade sig i detta, säger Björn Jansson.
Eva Nypelius (C), regionråd i opposition, är lättad.
– Det känns jättebra. Det är skönt att man lyssnat på protesterna. Det handlar dels om arbetstillfällen, men framför allt är bemanning på plats en trygghet för Gotland. Visby flygplats är speciell eftersom flygledarna servar både den civila och den militära flygtrafiken, konstaterar hon.
Även regionrådet Isabel Enström (MP) gläds åt beskedet.
– Det är goda nyheter. Det här handlar om stabilitet, och eftersom vi är en ö finns alltid sårbarhetsfrågorna med för oss. Jag tycker det är viktigt att det finns folk på plats som kan hantera uppkomna situationer, säger hon.
Var det väntat att LFV skulle ändra sig?– Det vore ju konstigt om man inte lyssnade på Försvarsmakten i den här frågan, säger Isabel Enström.
Christer Stoltz, Region Gotlands beredskapschef, välkomnar också beslutet. I ett sms till GT skriver han:
– Positivt att man tagit till sig av de synpunkter som både Försvarsmakten och Region Gotland framfört, kopplat till vårt beroende av en fungerande flygplats i alla lägen för snabba transporter.
Förra våren bestämde sig det statligt helägda bolaget Swedavia tillsammans med LFV för att utreda fjärrstyrd flygledning på hälften av sina flygplatser, i syfte att effektivisera verksamheten. Orterna som valdes ut var Visby, Malmö, Östersund, Umeå och Kiruna. Systemet går ut på att flygplatserna utrustas med kameror som övervakas från flygledningscentralen på Arlanda. Tekniken provas sedan två år på Örnsköldsviks flygplats, som fjärrstyrs från flygplatsen i Sundsvall.