Kritik: Öns behov finns inte med

Gotland behöver både reservhamn och ny elkabel till fastlandet. Men ingen av frågorna finns med i den plan för infrastruktur som ministern Tomas Eneroth (S) hade med sig till ön.

Möte. Meit Fohlin (S) åt efter mötet i går lunch med infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Möte. Meit Fohlin (S) åt efter mötet i går lunch med infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Foto: Henrik Radhe

Visby2017-10-24 05:15

Med anledning av Trafikverkets åtgärdsplan som presenterades för några månader sedan kom infrastrukturminister Tomas Eneroth i går till Gotland för att träffa företrädare för Region Gotland. Planen kostar 622,5 miljarder kronor och är ett förslag till utveckling av transportsystemet för hela Sverige de kommande tolv åren.

Regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) konstaterade efter mötet att Gotland finns med utan några löften och bara som en rubrik.

– Det tycker vi illa om. Som en mycket liten region utan tydlig koppling till andra får vi liten del av infrastruktursatsningar, säger hon.

För vägnätet på Gotland får regionen årligen 18,5 miljoner kronor av staten.

– Det räcker inte till den typ av infrastruktursatsningar som vi behöver, säger Meit Fohlin.

Men Tomas Eneroth pekar på de 50 miljoner kronor i engångsbelopp som Gotland får, för att satsa på öns vägnät nästa år, efter att regionen sagt nej till Nordstream att använda hamnen i Slite.

– Det är otroligt mycket pengar. Det är en unik satsning, säger han.

Regionens företrädare hade frågor till ministern om miljonerna måste användas slut under året.

– Han är tydlig med att pengarna är för 2018. Vi måste komma igång nu, säger Meit Fohlin.

Regionen tittar nu framför allt på norra Gotlands vägnät och vilka förbättringar som behöver göras.

– Vi har pratat om väg 148 och de tungt trafikerade vägarna, där den gröna trafiken ska trängas med pendlare, säger hon med syfte på jordbruket.

En annan viktig sak för Gotland som diskuterades med ministern är frågan om ny elkabel till fastlandet.

– Det är grundläggande infrastruktur och han är infrastrukturminister, säger Meit Fohlin och berättar att ministern inte hade några svar att komma med.

Frågan om reservhamn ställdes också till Tomas Eneroth. Han menar att den debatten är relativt ny och inte finns med i Trafikverkets åtgärdsplan. Men från regionens sida anser Meit Fohlin att staten borde stå för den investeringen.

– Det är viktigt med en reservhamn och väldigt sårbart med bara en hamn i Visby, säger hon.

LÄS MER: Minister pressades kring reservhamn i Slite

Inte heller här hade ministern några löften.

– Jag vill stärka sjöfarten, men i så fall är det andra myndigheter som också ska vara inblandade. I huvudsak är det en fråga av försörjningsskäl och totalförsvarsskäl, säger Tomas Eneroth.

I somras uttalade sig Anna Johansson, som då var infrastrukturminister, att hon vill utreda frågan om statliga färjor när avtalet med Gotlandsbolaget går ut 2027. Tomas Eneroth håller fast vid den linjen.

– Jag förutsätter att den frågan blir aktuell. Det är rimligt att vi tittar på det inför en ny upphandling, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!