Förra året höll Riksteatern seminarium i Almedalen kring hur politiken påverkar konsten, och det med utgångspunkt ur Donald Trumps kandidatur till presidentposten i USA. I år ville man göra en uppföljning på den diskussionen och döpa seminariet till "Grab art by the pussy – framtidens kulturpolitik", en parafras på hans kända citat "grabthem by the pussy". Men där sa Almedalsveckan stopp – och döpte om seminariet till "framtidens kulturpolitik". Kristina Stutterheim, kommunikationschef på Riksteatern, säger att beslutet kändes absurt.

LÄS MER: Riksteatern driver med Almedalsveckan

– Vi fick beskedet ungefär samtidigt som det stod klart att Nordiska motståndsrörelsen fick tillstånd att vara i Almedalen, och då framstod det som helt absurt – att man sitter och har möten om vi får skriva "pussy" i rubriken eller inte. Vi tänkte att rubriken inte skulle vara några problem så länge den inte kränker någon, men förstod att det troligtvis var någon slags princip som slog in.

LÄS MER: Ledare: När verkligheten överträffar dikten

Efter diskussioner och förslag fram och tillbaka blev slutresultatet en kompromiss: "Grab art by the *beep* – framtidens kulturpolitik".

Mia Stuhre, projektledare på Almedalsveckan, berättar att det finns politiskt satta regler som projektgruppen måste följa.

– Vi har riktlinjer som politikerna bestämt som vi måste förhålla oss till. Där i finns bland annat att rubriken tydligt ska lyfta en samhällsfråga, vilket det uttrycket inte gjorde. Dels är "pussy" ett könsord som inte bedömdes tillföra samhällsfrågan om framtidens kulturpolitik något mervärde, dels bedömdes citatet som det har sitt ursprung från som relativt okänt.

Pussy Riot kom till Almedalen för några år sedan, hade inte de fått heta det i rubriken?

– Nej, för det är ju ett namn på en grupp. Samma regler måste gälla för alla.

Årets upplaga av Almedalsveckan har under våren mottagit kritik från flera håll. Däribland förra veckan, då Lena Mellin, Niklas Svensson och flera andra Almedalsprofiler riktade kritik på Helagotland.se mot arrangemangets utveckling de senaste åren, med dyrare hyror och fler kommersiella aktörer.

– Det är en politikervecka, det är inget snack om saken. Men de senaste 6-7 åren har det kommit många nya kommersiella aktörer som också driver samhällsfrågor. Det är en del av samhällsutvecklingen, och en del av öppenheten som vi vill ha på Almedalsveckan. Men vi måste lyfta fokus på vad veckan handlar om i grunden, och det är demokrati, säger Mia Stuhre.

LÄS MER: "Region Gotland har en naiv inställning"

– I år har vi haft en rejäl ökning av evenemang och kommer närma oss 4 000 stycken evenemang under veckan. Det engagemanget trissar så klart upp priserna hos både hotell och privata uthyrare. Men frågan om vad Almedalsveckan är och ska vara är ständigt aktuell och i höst kommer vi sätta oss ned med frågan och diskutera om det finns en gräns i hur dyrt det kan bli och hur Almedalsveckan ska fortsätta leva.