Som Gotlands Tidningar rapporterat är Sjöfartsverkets helikopterbas i Visby obemannad tills vidare och helikoptern har flyttats till basen i Ronneby. Orsaken är personalbrist.

Fåröbon John Jonsson, ytbärgare på Sjöfartsverket, har varit placerad i Visby men blir nu omplacerad på någon av de övriga baserna i landet: Göteborg, Umeå, Ronneby eller Norrtälje.

LÄS MER: Sjöfartsverket överger Gotland efter bråket

Artikelbild

Räddningsbasernas täckningsområden. De mörkare ringarna visar de svenska baserna Umeå, Nortälje, Visby, Ronneby och Göteborg.

Vad innebär det att Visby är obemannat?

– Rent krasst för Gotland innebär det att man förlänger en helikopterinsats med cirka 50 minuter, lite beroende på var larmet inkommer. Vi samarbetar mycket med Sjöräddningssällskapet och den civila handelssjöfarten, men i det stora hela så är det en resurs som försvinner, säger John Jonsson.

LÄS MER: Infekterad konflikt  – osäker framtid

Hur allvarligt är det att man tar bort helikoptern?

– Det beror helt på. Vi har ju under en längre tid opererat med fyra baser när vi implementerade det nya helikoptersystemet. Vi uppfyller ju de regelmässiga kraven, men det är enstaka insatser som kan bli negativt avgörande. Men i det stora hela har vi aldrig misslyckats med någon insats.

För en tid sedan hamnade en fiskare i sjönöd utanför Gotska Sandön. Eftersom Visby inte kunde undsätta mannen gick larmet till Norrtälje, men den helikoptern kunde inte lyfta på grund av dåligt väder och istället fick Ronneby rycka ut, två timmar efter larmet.

– Det gick ju bra den gången, men det går ju inte att säga att det alltid går bra med Gotland stängt, säger John Jonsson.

Sjöfartsverket opererar nu med fyra baser bemannade, men under julen kommer man att gå ner till tre baser på grund av personalbrist.

John Jonsson försäkrar dock att man inte kommer att stänga Ronneby, Norrtälje och Visby samtidigt.

– Om det skulle vara så att man tvingas gå ner till tre baser så kommer Visby att vara öppet istället för Stockholm och Ronneby, säger han och fortsätter:

– Som lokalpatriot så förespråkar jag Visby. Vi har ju ingen skärgård som gör att båtarna kan gå i alla väder. Sjöräddningssällskapet blir ju hårt ansatta direkt när de kommer utanför kajen. Vårt samarbete bygger mycket på att när de går ut så är vi i beredskap och tvärt om, de är i beredskap om det skulle hända oss någonting. Men det är ett problem som drabbar även Ronneby och Stockholm om helikoptern flyttas ifrån deras baser. Det blir en större risk för båtpersonalen när de ger sig ut.

Fredrik Nordanslätt, kommunikatör på Sjöfartsverket, bekräftar att Visby bemannas om det blir aktuellt med endast tre baser och att planen är att gå ner till tre baser under vecka 51.

– Det är Göteborg, Umeå och Visby som kommer att vara öppna, säger Fredrik Nordanslätt.

Hur bemanningen ser ut efter vecka 51 kan han inte säga säkert i nuläget.

– Vårt mål är att ha fem baser öppna, det är det vi kämpar mot hela tiden, säger han.

Hur ser riskbedömningen ut för tre baser?

– Den operativa konsekvensen av ett trebassystem har vi inte jättemycket erfarenhet av, det är klart att det hänt tidigare men inte under några längre perioder. Vi vet att med ett fyrbassystem så har det inte inneburit några större konsekvenser, säger Fredrik Nordanslätt.