Olagliga villkor på färjorna: "De är toppstyrda"

Efter GT:s avslöjande om att Destination Gotland inte följer lagen om arbetsmiljön i rederiet berättar nu huvudspelarna om situationen.

Christer Burzelius

Christer Burzelius

Foto: Henrik Radhe

Gotland2014-10-22 19:30

Lennart Jonsson är ombudsman i Sjöbefälsföreningen och försöker driva fackliga förhandlingar med Destination Gotland: De kollektivavtal som slutade gälla 31 mars i år ska reglera löner och arbetstider. Efter det har inget nytt avtal skrivits och i början av oktober lämnade sjöbefälens fackförbund in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen. I ansökan skrev Sjöbefälsföreningen, sjöbefälens fackförbund, att Destination Gotland på egen hand har bestämt arbetstider för vaktfria chefer i rederiet. Detta strider mot reglerna, då fackföreningen hävdar att arbetstider och tjänstgöring ska beslutas gemensamt med arbetsgivare och facket.

– Rederiet ska komma överens med föreningen, men det har de inte gjort, säger Lennart Jonsson.

Anställda får inte den dygnsvila man är berättigade till enligt lag.

– Det handlar inte bara om lagbrott. Folk blir trötta och mår dåligt, det är inte tryggt, säger Jonsson.

– När man genomför en förändring från ett kollektivavtal till ett annat så tar det en stund innan timperioder och scheman fungerar, svarar Christer Bruzelius, vd på DG.

När personal har påtalat fel har de blivit uteslutna av rederiet, enligt Sjöbefälsföreningens Lennart Jonsson.

– När vissa personer uppmärksammat brister måste det ofördröjligen föras vidare till rederiledningen, säger han.

– Kalla det vad du vill; men vissa personer ses som uppviglare och upprorsmakare, säger Jonsson.

Enligt Jonsson har rederiet inte agerat som förväntat då personalen påpekat fel genom avvikelserapporter.

Vad handlade de här avvikelserapporterna om?

– Till exempel uppmärksammade en person problem med att smidigt ta sig i och ur livbåtar. Det måste ju ändå anses som ganska viktiga detaljer.

– Jag har aldrig tidigare varit med om att personal blivit bannlyst efter att man uppmärksammat avvikelser, säger Jonsson.

Situationen på Destination Gotland har du alltså aldrig tidigare varit med om?

– Nej, gudskelov är det så, säger Jonsson.

Men Destination Gotlands vd Bruzelius menar att avvikelsesystemet fungerar.

– Vi har ett väl utbyggt kvalitets och säkerhetssystem som är godkänt av Transportsyrelsen.

Så du känner inte igen bilden att de som uppmärksammar fel och anmäler det, blir uteslutna från Destination Gotland?

– Det fungerar inte på det sättet du beskriver. Vår interna rapport som kommit media till dels visar att alla kan komma till tals.

– Vi har ett kvalitet och säkerhetssystem som innehåller avvikelserapportering för att åtgärda brister som är godkänt av Transportstyrelsen.

I dagsläget har Sjöbefälsföreningen stämt Destination Gotland för brott mot kollektivavtalet. En stämning som kan avgöras i Arbetsdomstolen.

– I första hand är det inte ultimat att lösa en tvist i rättssalen, säger Jonsson.

Men det är inte förhandlingspersonerna som Lennart Jonsson möter som han tror är problemet

– De personer som är satta att förhandla i rederiet är kloka människor som kan göra en konsekvensanalys. Och denna situation skulle de människorna inte sätta rederiet i.

– Jag har inga absoluta belägg men jag tror inte att det kommer underifrån eller från sidan: Jag tror att de är toppstyrda, säger Jonsson.

Ombudet för sjöbefälsföreningen säger att DG är toppstyrt, stämmer det? Är ni toppstyrda?

– Jag förstår inte frågan? Vi är ett bolag som vilket annat med en verkställande direktör företagsledning anpassad för färjetrafik, svarar Bruzelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!