Den låga arbetslösheten är positiv för de sökande – och såklart för dem som har fått jobb. Men den börjar bli alltmer kännbar för arbetsgivarna, vars rekryteringsbas har minskat.

För hotellbranschen, som dessutom blir större på ön, börjar situationen bli mycket problematisk.

– Vi har fler hotell och en ökande marknad, men inte samma ökning i antalet arbetssökande. Dessutom har vi en förlängd säsong och vissa av våra säsongsanställda börjar plugga igen när vi egentligen fortfarande behöver folk, berättar Menette von Schulman på S:t Clemens hotell.

Tillsammans med konkurrenterna Strand, Solhem, Clarion och Scandic tar S:t Clemens nu ett nytt grepp. I slutet av denna månad anordnas en mindre jobb- och inspirationsmässa, för att helt enkelt locka fler till branschen.

– Vi vill visa vad vi gör och vad som finns. Vissa tänker kanske bara receptionist när de tänker hotell, men det finns så många fler delar, säger Menette von Schulman.

Kontakt har tagits med studentkåren, för att locka den målgruppen, men enligt inbjudan till mässan riktar den sig till alla mellan 15 och 80 år gamla.