På torsdagen presenterade Orvesto räckviddssiffrorna för årets fyra första månader. Gotlands Tidningar ökar med 18.2 procent till 26 000 läsare. Gotlands Allehanda har också en uppgång, 11.8 procent till 19 000 läsare.

– Ser man till utvecklingen generellt i Sverige så går både GT och GA mot strömmen. För oss på Gotlands Media är det otroligt glädjande, och det visar att vi är relevanta i gotlänningarnas vardag och att många vill ta del av vår journalistik. Lokaltidningens betydelse för samhället kan inte underskattas, säger redaktionschefen för GT och Helagotland.se Mats Pettersson.

Samtidigt sticker han inte under stol med de stora utmaningar som branschen står inför.

– Det är ingen hemlighet att vi kämpar med vikande upplagor och att vi måste hitta nya sätt att finansiera journalistiken. Samtidigt är en förutsättning för detta att det vi gör är uppskattat och efterfrågat, vilket räckviddssiffrorna visar.

I räckvidden räknas även e-tidningarna, en produkt som blivit alltmer populär bland läsarna. Tidningarnas gemensamma sajt Helagotland.ses räckviddssiffror redovisas månad för månad. I går presenterades siffrorna för april, och den visar att sajten har en lokal räckvidd på 78 procent varje vecka (desktop och mobil).

– Vi har under lång tid haft bäst siffror i landet och vi fortsätter att vara starka digitalt. Nu tar vi betalt för all vår journalistik på Helagotland.se, och vi ser tydligt att fler och fler ser värdet i att bli digitala prenumeranter. Att vi då kan bibehålla både trafik och räckvidd är ett gott betyg som våra läsare ger oss, säger Mats Pettersson.

– Att vi fortfarande är såpass mycket större än Aftonbladet på Gotland är ett tydligt tecken på att gotlänningarna vill ha och uppskattar lokal journalistik, och ser värdet i att vi finns och skriver om det som berör Gotland och invånarna här.

Aftonbladet når 69 procent och Expressen 62 procent av gotlänningarna under en vecka.