Rut fick fart på flyttfirmorna

Fredrik Olsson och Frank Lundgren märkte direkt när rut-avdraget infördes för flyttningstjänster. ”Nu jobbar vi nästan heltid med privatpersoners flyttlass”, säger Fredrik Olsson.

18 januari 2018 11:00

Den 1 augusti 2016 blev det möjligt att göra rutavdrag för flera nya tjänster. Av dem har flyttning blivit en av de populärare tjänsterna.

När GA träffar Fredrik och Frank håller de på att bära ut bohaget från Birgitta Johlbrings lägenhet på Halsjärnsgatan.

– Man flyttar inte så ofta, så jag hade ingen aning om att det var möjligt att få rut-avdrag. Det talade flyttfirman om för mig, berättar Birgitta som blev glatt överraskad av nyheten.

Vid Ilexpressen började Marlene Malmqvist att marknadsföra möjligheten att göra avdrag redan ett par månader innan det infördes.

– Det blev ett rejält uppsving direkt, säger Marlene Malmqvist som kan tala för hela branschen eftersom hon är ordförande för Sveriges möbeltransportörers förbund där ett 30-tal företag är medlemmar.

Det tar en stund när hon räknar igenom hur många av Ilexpressens kunder som fick rut-avdrag förra året.

– Det var 334 stycken, summerar hon och tillägger:

– Det märks på bokningsläget att det ökat mycket. Tidigare var vi fullbokade två veckor framåt. Nu är det fullbokat sex veckor framöver. Efterfrågan har ökat explosionsartat. Det är till och med så att vi tvingas tacka nej till jobb.

Med rut-avdraget kan kostnaden för att flytta sjunka med omkring 30 procent. Fredrik Olsson och Frank Lundgren tror att många som tidigare engagerat släkten och lånat en släpvagn numera kostar på sig att leja en flyttfirma.

– Det har blivit en stor skillnad i priset. Det är lättare att sälja in flyttning åt privatpersoner numera, säger Marlene Malmqvist.

Enligt Skatteverkets beräkningar betalade staten genom rutavdrag över 400 miljoner kronor på svenskarnas flytträkningar under förra året.

Som ordförande för möbeltransportörerna ser Marlene Malmqvist bara fördelar med rut-avdrag vid flyttning.

– Det synliggör vilka företag som finns i branschen. I Stockholm, Göteborg och Malmö har det varit stora problem med oseriösa företag som bedrivit ett priskrig. Med rutavdraget kan seriösa företag konkurrera på lika villkor, säger hon.

Marlene Malmqvist tycker att Skatteverket kunde vara hårdare i bedömningen av vilka företag som tillåts utföra ruttjänster. Nu räcker det med att de är godkända för F-skatt.

– Man borde även kontrollera att de har yrkestrafiktillstånd. Det är en jättemiss från myndigheternas sida, säger Marlene Malmqvist.

Skatteverkets rättsliga expert Pia Blank Törnroos håller med om att det är bekymmer, men påpekar att det inte är Skatteverkets beslut.

– Det var politikerna som tyckte att det räcker med F-skatt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter
Ämnen du kan följa