Under Visbyfabrikens glansdagar tillverkade 200 anställda vid Nimbus 400 båtar om året. Efter ett par konkurser var den epoken över. Fabriken finns dock kvar, men utrymmet har krympt till en fjärdedel.

LÄS MER: De är öns snabbast växande företag

I fabriken bedriver Swedish Composites AB tillverkning av båtar. Hösten 2014 påbörjades utvecklingen av HOC Yachts modell 33P. GA var med en kall decemberdag 2015 när den första HOC 33P sjösattes i Visby. En båtmodell med ett patenterat skrov som ska ge tystare och mjukare gång och samtidigt minska bränsleförbrukningen.

Artikelbild

| Uppvisning. HOC 33P under färd i Medelhavet.

LÄS MER: Bilder: Så blir nya superbåten

Båten med sitt avancerade skrov presenterades vid båtmässan i Stockholm i början av 2017 och senare under året även på kontinenten. I september visades båten upp i Cannes och månaden efter i Monaco.

– Vi har hela världen som marknad och lanseringen har gått fantastiskt bra, säger Vilhelm Djurberg som är vd för HOC Yachts, och berättar att fabriken för närvarande är på väg att färdigställa fyra båtar.

LÄS MER: Framtiden hänger på världsnyhet

Artikelbild

Förutom skrovet innehåller HOC 33P teknisk utrustning som tilldragit sig stort intresse. Navigeringssystemet, som tillverkas av svenska Yacht Defined, har utvecklats i samarbete med HOC Yachts.

Nyligen köptes Yacht Defined av Navico, som är världens största tillverkare av marin elektronik med 1 500 anställda och försäljning i över 100 länder. I samband med det har Navico även köpt in sig som delägare i HOC Yachts för att använda båten till att visa upp sin tekniska utrustning på.

I Visby förbereder Swedish Composites serieproduktion av HOC 33P. Lokalerna är på väg att rustas upp, med bland annat ny ventilation och nytt värmesystem.

Hittills har 13 anställda byggt tolv båtar per år. Nu ska tillverkningstakten fördubblas.

– Vi ägnade mycket tid åt att utveckla båten, bland annat med att bygga formar och verktyg. Nu är vi redo att starta serieproduktion. Jag räknar med att vi är 20-25 anställda mot slutet av året, säger Niklas Lindh som är vd för Swedish Composites.

Även om fabriksytan minskat så finns det utrymme att expandera.

– Vi kan klara av att bygga 80-100 båtar per år. Än så länge tillverkar vi HOC 33P i två versioner, men det finns planer på att utöka med fler modeller.

De modeller av HOC 33P som tillverkas är Cruiser och Explorer. Priset ligger på omkring tre miljoner kronor, beroende på vilka tillval köparen gör.