Gotländska tonsättare mest kända utomlands

Om Tonsättarcentret i Visby för en ganska anonym tillvaro för gotlänningarna i gemen så är det samma sak för de som arbetar där.

24 oktober 2008 04:00
Detta trots inbjudningar till stora musikfestivaler som Världsmusikdagarna i Villnius, som startar denna helg, och exempelvis Venedigbiennalen.
Tonsättaren Mirjam Tally är trots sina 32 år redan ett stort namn i hemlandet Estland, där hon får de flesta av sina beställningar av nyskriven musik, och hennes kollega och numera make Jesper Elén har en gedigen karriär som musiker bakom sig innan han flyttade till Gotland och Tonsättarskolan för 13 år sedan för att inleda en ny karriär som tonsättare.
Paret som sedan något år är gifta bor och verkar i Visby, men det är alltså sällan deras musik framförs här hemma.

*
Mirjam Tally utbildade sig i komposition vid akademien i Tallin och hennes musikaliska karriär är estlandsbaserad. Vid Världsmusikdagarna i Villnius kommer hon att presentera orkesterstycket "Turbulence" för symfoniorkester och själv medverkar hon live med elektronik.
När den italienske tonsättaren Luca Francesconi, som bland annat innehaft en professur i komposition vid musikhögskolan i Malmö, fick höra stycket bjöds hon in till invigningskonseten av årets Venedigbiennal och till en tio dagars masterclass i italienska Stresa.
- Men de flesta beställningar kommer från Estland, exempelvis till festivaler som Estonian Music Days, även om jag sedan giftermålet och flytten till Visby för ett och ett halvt år sedan är medlem i FST, Föreningen Svenska Tonsättare, och överflyttad till svenska Stim, säger Mirjam Tally.
Hon jobbar deltid på Tonsättarcentret men den mesta tiden sitter hon hemma vid sina syntar och datorer för att komponera.
- Det känns helt rätt, det börjar hända saker och jag har fått mycket positiv uppmärksamhet den senaste tiden, bland annat ett stipendium från FST, berättar hon.

*
Både Mirjam och Jesper deltog med var sitt elektroakustiskt stycke vid "Sommartónar" på Färöarna i somras. Annars är det inte så ofta som Jesper Elén presenterar nyskriven musik. Mesta tiden jobbar han vid Tonsättarcentret och Tonsättarskolan där han är chef för den elektroakustiska studion Alfa, har ansvar för datorerna och en del undervisning, företrädesvis slagverk.
Han har en lång karriär som slagverkare bakom sig i Malmö och Köpenhamn innan han började komponera och flyttade till Visby för 13 år sedan för att studera vid Tonsättarskolan. Sedan dess har han inte rört ett instrument trots att karriären var intensiv som musiker bakom storheter som Pavarotti till Ulf Wakenius. Han spelade med de flesta stora symfoniorkestrarna i Danmark och Sverige och med många stora jazzmusiker som Arne Domnerus och Putte Wickman.
- Men Färöarna gav mig lite blodad tand, kanske blir det fler kompositioner framöver, säger Jesper som är mycket nöjd med jobbet och tillvaron i Visby.
- Till centret kommer tonsättare från hela världen och jag får träffa mycket intressant folk, bland annat min fru som kom till Visby på ett stipendium för att arbeta i studio Alfa.
Eftersom Ramon Anthin sitter i ISCM:s styrelse kommer Jesper Elén att företräda Tonsättarcentret under de kommande Världsmusikdagarna - så även Mirjam Tally.


Så jobbar vi med nyheter
Bengt Valentinsson Text och foto