För två år sedan öppnade glasmuseet i Toyama i Japan, ritat av arkitekten Kuma Kengo. Han har också formgett arenan till olympiska spelen i Tokyo 2020.

Ann Wolff fick frågan för ett år sedan, museet planerade för en stor retrospektiv utställning med hennes verk och skickade tre personer till Gotland för att göra urvalet.

– Jag känner mig oerhört hedrad att det här händer medan jag ännu lever, säger Ann Wolff.

Artikelbild

| Varsamt. De ömtåliga glasskulpturerna paketeras med frigolit och försäkras mot till och med en jordbävning.

Nyligen fyllde hon 80 år och utställningen ger henne tillfälle att blicka tillbaka på ett långt konstnärsliv.

– Jag ser en allvarlig kvinna som varit nyfiken på sin kraft och energi. Den kvinnan ser jag har varit ganska envis, säger hon, medan transportfirman packar två ton skulpturer i stora trälådor.

Totalt är det flera kubikmeter som ska fraktas till Japan. Allt är försäkrat mot till och med en jordbävning, paketerat mellan block av frigolit.

Utställningen heter "Andante" och är en resa i tid, från början till nuet.

Artikelbild

| Urval. Museet har varit på plats och valt, i torsdags hämtades samlingen av transportfirman.

– Andante är en av skulpturerna som betyder mycket för mig. En kvinna går in i glaset, och kommer ut på andra sidan, säger Ann Wolff.

Sedan hennes medverkan i München för tre år sedan är utställningen i Japan den största utomlands, där Ann Wolff är ett stort namn som glaskonstnär. Själv har hon genom åren varit noga med att lägga undan och spara en del av sina verk.

Artikelbild

| Tungt. Ungefär två ton glas ställs ut i Ann Wolffs retrospektiva utställning i Japan.

– Den första är från 1965. Jag har 150 arbeten i samlingen, som kommer att tillhöra en stiftelse, säger hon och förklarar att där även finns akvareller, teckningar och bronsskulpturer.

Snart visas en tredjedel av hennes samling. Vernissage blir den 22 juli och utställningen pågår till en bit in i november.

Ann Wolff kommer inte att vara på plats själv, hon arbetar fortfarande för fullt både i Visby och i huset i Kyllaj. Men att gå igenom det som hon skapat har gett henne tillfälle att reflektera över såväl konsten som livet.

– Jag hoppas att helheten kan ge andra något i framtiden, som en länk att föra vidare så att konsten är levande, säger hon.

Att jobba med utställningen har gett henne energi att skapa nytt, något som hon själv har överraskats av.

– Jag är förvånad över att jag har lust och att jag är nyfiken. Utställningen ger kraft att fortsätta, trots att man nästan är färdig, säger hon.

Fem större glasskulpturer är på gång att gjutas i Tjeckien, på fredag kommer en staty att avtäckas på gården till Ödins garveri och under Almedalsveckan hålls ett seminarium om konstens villkor i Ann Wolffs verkstad i Visby.