Musikfestivalen äger rum fredag och lördag med lördagen som den publika huvuddagen. När GA når Annika Fehling sitter hon och numrerar biljetter. Smått som stort ingår i rollen som festivalarrangör.

– Vi har ett jättefint program, en blandning av lokala, nationella och internationella artister. Och det är så jäkla roligt med världsstjärnor som Erik Bazilian, Dan Reed, Diane Patterson...

De och merparten av de övriga artisterna spelar på lördagen som är den stora publikdagen, med start klockan 16 på Joda.

Artikelbild

| Dan Reed spelar på fredag.

Visbyfestivalen är också musikfestivalen som inte har problem med att få minst hälften kvinnor på scenen.

– Det är enbart en en bekvämlighets- och normgrej, menar Annika Fehling om de festivalarrangörer som påstår sig inte klara denna artistiska jämlikhet.

– Och det är absolut inte för att vi inte vill ha män, men det finns så mycket bra kvinnor. Vi följer vårt mål, minst 50 procent kvinnor.

Festivalen "tjuvstartar" annars på fredagen med Scandic hotell som centrum. Då med några mindre konserter med noga utvalda akter som framför några låtar. Allmänheten är välkommen men bordsbeställning krävs.

Artikelbild

| Annika Fehling ser fram emot festivalstarten.

– Då är alla artister på plats och snackar med varandra. Det är lite det som gör den här festivalen annorlunda mot andra festivaler. Vi har ett uttalat nätverkande och stödjande, uppmuntrar varandras konstnärsskap.

Och fjolårets festivalsuccé, limokonserten, återkommer.

– Det blev en sån hit förra året. Man kommer inte närmare artisten än så. Bubbel och visning av Visby i den stora limon plus en artist som följer med.

Annika Fehling är nöjd med festivalens omfattning.

– Det är en sån inspiration både för oss som bor här och de artister som kommer hit. Det ger så mycket och nya samarbeten skapas, man får kontakt med varandra. När man arbetar som singer/songwriter jobbar man oftast ganska ensam och får boka det mesta själv om man inte har ett stort skivbolag bakom sig.

Även för publiken blir det en form av närkontakt.

– Det är inga stora tv-skärmar eller arenor, man känner väldigt tydligt artisten på scenen och kan också prata med dem efteråt om man vill.

Men Annika Fehling ser också en önskvärd, framtida utveckling för Visbyfestivalen.

– Jag tycker om det lite mindre formatet men har så klart mina drömmar. En stadsfestival där vi använder stadens alla ruiner och får alla krogar och affärer involverade. Det är en dröm som jag har.