Tonårstjejer! Ni duger som ni är

28 november 2007 04:00
Rädda Barnen på Gotland har anmält ansvarige utgivaren av Vecko-Revyn till Justitiekanslern, Pressombudsmannen och Barnombudsmannen.
Det är bra. Någon måste till slut säga ifrån. Tonårstjejer pressas in i ideal, som är fullständigt snedvridna med utseendefixering och sexualisering.
Vecko-Revyn kallar sig numera Nya Vecko-Revyn. Chefredaktören Louise Bratt erbjuder stolt en "ny, upphottad och grym tidning", som hon hoppas ska gillas. Det är frågan det. Gillar man sextips, skönhetspreparat, tjusiga kläder med tillbehör, kändisars liv, ja då får man ett överflöd på de 90 sidorna.

Det känns som lyxporr
Men problemet med detta utbud är att tidningen vänder sig helt till tonårstjejer. Inte minst tjejer i de yngre tonåren slukar denna tidning. En tidning som successivt har blivit allt mer inriktad på sex och utseende. Lyxporr kan det kännas som.
I det nya numret dammar man av den slitna myten om den lyckliga horan. I en stort uppslagen och utmanande artikel presenteras Veronica, 25, som säljer sex och gillar det.
Det är en bra affärsidé att ha detta extraknäck tycker hon. 12-15 kunder i månaden. Mycket pengar rinner in för att köpa fina kläder och kosta på sitt utseende. Inget om hur självkänslan successivt bryts ner och så småningom måste dövas med alkohol och knark. Redan när hon första gången sålde sig påbörjades rutschkanan mot djävulshålet.
Sex och åter sex. Tips om sex, råd om sex, kärleksskola med allehanda sextips. Först skall tjejerna ställa upp på sex i anus. Sedan kör man vidare med vanligt vaginalsex. Men först bör "snorren tvättas"! Det är ju hyggligt att ge sådana handfasta råd.
Så kommer en hel radda tips om dildos. Ett märke sägs vara "extremt bra". En annan sort är perfekt för förstagångsanvändaren, "inte så stor men ändå skön". Är det den unga tonårstjejen man tänker på då?
I Kärleksskolan ges olika lektioner om hur man blir ännu hetare i sängen. Och svarar man A-alternativet på de fem frågorna i testet, ja då är man "tonårsbrunstig".

Sexskola och shoppingmåsten
Det kanske räcker med sexbeskrivningar för dagen! Övergår då till shopping. Redan på omslaget ropar man ut "229 Shopping-måsten". Inne i tidningen kan man läsa om trendklänningar, farligt mörka kläder, rosa lacktights, skyhöga klackar.
En patenterad gummiborste ger lyxigt långa ögonfransar. Det bör tonårstjejen förstås ha! Liksom preparat som ger huden en fräsch lyster, en "mystisk romans" från italienska Biagiotti. Lyster-akuten blir här en hjälpare i nöden.
Oj, oj, oj här finns mycket att titta på och längta efter för en ung tjej. För det är väl så här livet är? Att fixa till utseendet så att det blir det rätta. Att shoppa de rätta kläderna. Sedan blir man attraktiv på sexmarknaden. Men att vara som man är, det går inte an. Då får man där stå i sitt hörn.
Protest, protest mot denna förljugna verklighet! Vågar de tre ombudsmännen nu ta tag i detta? Vi får hoppas, för tjejernas skull. Och Bonniers, som ger ut tidningen, kan behöva fundera över sitt varumärke och sitt rykte.

Utnyttjar unga tjejer
Vecko-Revyn spelar medvetet på tonårstjejernas osäkerhet och bryter ner deras självkänsla. Detta är plågsamt förnedrande. Tonårstjejerna måste istället få klart för sig att de duger precis som de är. Att de är vackra, intressanta och härliga, just som de är.
Vecko-Revyn är inget annat än en kommersiell produkt, som på ett utstuderat sätt utnyttjar unga tjejer för att tjäna pengar till sin ägare.
Så jobbar vi med nyheter
Lennart Lindgren