Detta är ett annonssamarbete

Nio fördelar med e-handel för dig som vill sälja framgångsrikt på nätet

23 juni 2022 10:58

Denna artikel är en annons

I vår moderna tid kan allt göras elektroniskt. Att ha en fysisk butik är inte längre en dröm för ditt företag - med e-handel är allt möjligt. 

E-handel står för elektronisk handel och är en process för köp samt försäljning mellan företagare och konsumenter utan att behöva ha en fysisk butik med hjälp av teknik som bärbara datorer, smarta telefoner eller andra elektroniska enheter. Innan du bestämmer dig för att skapa e-handel med intressant innehåll, bör du därför först ta reda på vilka fördelar e-handel har för ditt företag.

Typer av e-handel

Vissa människor kanske bara känner igen e-handel som nätbutiker där olika varor och tjänster säljs. Det visar sig att det finns fler typer av e-handel än så! Om du förstår vilka typer av e-handel som finns för dig som vill sälja på nätet kan du följa affärstrenderna och utvidga din verksamhet. Vilka är de olika typerna av e-handel?

  • B2B (Business to Business): I denna typ av verksamhet säljer företag produkter eller tjänster till andra företag. I den här modellen beställer köparna vanligtvis varor i stora mängder. Ett klädföretag köper t.ex. tyg i bulk från en tillverkare.
  • B2C (Business to Consumer): B2C innebär att företag säljer produkter eller tjänster direkt till konsumenter. B2C-kunder köper i allmänhet små mängder. Du köper till exempel dagligvaror i en butik.
  • C2C (konsument till konsument): Motsatsen till B2C är ett scenario där en person säljer en produkt eller tjänst till ett företag. Till exempel erbjuder en fotograf sina tjänster till ett företag.
  • B2A (företag till offentlig sektor): Denna modell liknar B2B, men förövarna är företag och myndigheter. Exempelvis tillverkning av övervakningskamerasystem för säkerheten i statliga myndigheters byggnader.

Varför en e-handelsplattform?

1. Kan spara tid: Eftersom du inte behöver ha en fysisk butik kan en e-handelsplattform hjälpa dig att spara tid för att göra andra viktigare saker för att förbättra ditt företag. Förutom att du sparar tid kan konsumenter som vill köpa produkter från ditt företag också köpa dem utan att behöva köa i butiken eller köpa dem manuellt. 

2. Lättare att korsa regioner: När du vill expandera i en annan region behöver du inte öppna en fysisk butik på en annan plats. Med e-handel kan du sälja dina produkter till konsumenter som bor i olika regioner eller till och med i andra länder. Tack vare e-handeln kan du till och med sälja dina produkter enkelt till USA om du vill. 

3. Inget stort kapital krävs: För att öppna e-handel krävs inte heller mycket kapital, utan du kan öppna en internationell butik som är tillgänglig för alla, var som helst och när som helst med hjälp av de enheter du har hemma.

4. Flexibilitet: Ibland kan det vara tidskrävande att ha en fysisk butik. På grund av detta blir ditt dagliga liv mindre flexibelt. Med e-handel kan du inte bara få mer tid över, utan också vara ekonomiskt flexibel eftersom du inte behöver oroa dig för butikshyra och så vidare. 

5. Kan växa till ett större företag: Från e-handel kan ditt företag också växa till något större när det blir känt av fler människor. Tack vare de sociala medierna är det förstås möjligt, inte bara med mun till mun, utan även med Instagram till Instagram. Ett större företag innebär att du kan sälja ett bredare utbud av produkter, nå fler kunder i olika regioner, öka antalet transaktioner och omsättningen, och du kan till och med ta ditt företag till nästa nivå! 

6. Lättare produktmarknadsföring: När du säljer online via e-handel kan du marknadsföra den på olika sociala medier eller skapa särskilda annonser för att öka intäkterna. När du använder Hemsidelab.se kan du också koppla din webbplats för nätbutiker till sociala medier, till exempel Instagram och Facebook. Förutom att du gör det lättare för kunderna att köpa de produkter de vill ha kan du nå fler kunder och tjäna mer pengar!

7. Lätt att betala: En av fördelarna med e-handel är att du kan göra det enkelt för alla dina kunder att betala. Vanligtvis erbjuder e-handel en mängd olika kontantlösa betalningar, inklusive Swish, betalkort och faktura. Med en mängd olika betalningsalternativ kommer kunderna att se att din webbutik kan uppfylla deras behov på ett enkelt sätt. Så bli inte förvånad om kunderna vill komma tillbaka och handla i din butik igen!

8. Praktisk registrering av transaktioner: Förutom att det är bekvämt att betala kan företagare också uppleva en annan fördel med e-handel, nämligen att det är praktiskt att registrera transaktioner. Säg adjö till manuella sätt att sammanställa försäljningen eftersom du kan registrera transaktioner automatiskt, även när du använder Hemsidelab.se.

9. Erbjuder enkla webbplatsfunktioner: E-handeln har många intressanta funktioner för konsumenterna, t.ex. chattfunktioner och sökfunktioner som gör det lättare att hitta de produkter som de vill köpa. Denna funktion behöver inte utvecklas av företagaren eftersom den tillhandahålls direkt av utvecklaren av applikationen/webbplatsen. 

Sammanfattning

Vad sägs om det? Om du är intresserad av att uppleva alla fördelar med e-handel ovan, glöm inte att Hemsidelab.se är redo att hjälpa dig om du vill att din onlineförsäljning ska sälja ännu bättre. 


 

Från

hemsidelab.se