Vissa kunder hos Svenska Spel fick nyligen besked om att deras gräns för insättningar minskat eller ändrats till noll kronor. Svenska Spel gick inte ut med information om ändringen i förhand – eftersom det enligt spelbolaget själva endast är ett mindre antal kunder som drabbas.
Twitter blev snabbt centrum för diskussioner om Svenska Spels senaste beslut. Vissa kunder som loggade in på sina konton med start den 13 januari upptäckte nämligen att deras maximala gräns för insättningar hade minskat. Just spel om pengar på casino online och bettingsajter har varit uppmärksammat de senaste åren.
Ökning av betting och spel på casino online
Omsättningen för svenska spelbolag ökade under det tredje kvartalet 2021 jämfört med samma period året innan. Det är inte så konstigt, med tanke på att allt fler casinon på nätet dyker upp och spelen hela tiden utvecklas för att ge ännu högre nivå av underhållning. Det finns flera exempel på onlinecasinon och bettingsidor som låter svenska spelare enkelt och snabbt registrera sig, även via spelbolag som saknar en svensk licens och istället har licens på till exempel Malta.
Totalt kan man idag välja mellan cirka 250 olika online casinon och bettingsajter med svensk licens, och ett okänt antal spelsidor med licens i annat land. Dessa sidor ägs av totalt cirka 65 licensinnehavare, vilket betyder att samma spelbolag kan driva flera olika hemsidor med samma licens.
Svenska Spel: ”Vi har ett ansvar”
Samtidigt som spelandet håller sig fortsatt populärt, så stänger allt fler svenskar av sig från spelsajter via funktionen Spelpaus.se. Huruvida det beror på ökande spelproblem, eller att fler blir uppmärksammade om att hjälpen finns att tillgå är dock oklart. Det som säkert går att säga, däremot, är att spelbolagen som har en svensk licens måste följa spellagen för att inte riskera böter eller indragen licens.
Lagen innebär bland annat en omsorgsplikt där spelbolaget ska informera spelarna och ta till åtgärder mot spelmissbruk. Det är den punkten som Svenska Spel använder som motivering till sitt beslut om en insättningsgräns baserad på personens ekonomi, ålder och spelbeteende. Till Expressen säger Kajsa Nylander, hållbarhetschef på Svenska Spel, att med anledning av just omsorgsplikten ”har vi ett ansvar att se till att den som spelar hos oss inte spelar för mer än vad ens ekonomiska förmåga klarar av.”
Relativt få berörs enligt spelbolaget
Enligt svensk lag har alltså spelbolagen ett ansvar gentemot sina kunder, där de aktivt måste förebygga och motverka ohälsosamt spelande. Genom att begränsa insättningarna för vissa kunder vill Svenska Spel ge kunderna bättre koll på sitt spelande, för ökad trygghet och säkerhet. Missnöjet på sociala medier och i vissa debattartiklar gick dock inte att ta miste på, och bland annat ifrågasattes varför spelbolaget inte informerat om åtgärden innan den togs i bruk. Svenska Spels svar på detta är att det berör ett förhållandevis litet antal kunder, som istället blir meddelade om sänkning av sin insättningsgräns när de loggar in på sitt spelkonto.
Vid sidan om åtgärderna från Svenska Spel finns ett förslag från regeringen om att återinföra tillfälliga restriktioner för nätcasinon, som gällt under pandemin men togs bort i november 2021. Regleringen börjar i så fall att gälla den 7 februari 2022, fram till slutet av juni.
bästabettingsidorna.se