Tragedi som berör mer än någonsin

Kanske är det ett stycke teaterhistoria som just nu utspelar sig på Dramatens lilla scen, Arthur Millers "En handelsresandes död" med Lena Endre och Krister Henriksson.

10 februari 2011 04:00

I en totalt avskalad miljö med bara några stolar och ett kylskåp utspelar sig dramat, det totala sönderfallet av handelresanden Willy Loman och hans luftslott till liv, inför ögonen på hustrun och de två sönerna.

Pjäsen utspelar sig under Lomans sista dygn i livet, när verkligheten obevekligt tränger på och det inte längre finns någon utväg ur hans förljugenhet och hybris.

Titeln berättar ju hur det slutar, det är resan dit som pjäsen handlar om.


Myten krackelerar
Författaren Arthur Miller, skriver i programmet att han utgick från att Loman skulle ta livet av sig.

Att han ville skildra tankarna och tillbakablickarna som ledde till hans beslut.

Delvis är innehållet biografiskt; Miller växte upp i en miljö som påminner om pjäsens, fadern handlade med damunderkläder och förlorade allt i börskraschen 1929.

Det är just det som utspelar sig i Lomans huvud som vi får se på scenen: Reaktionen och tankarna när han får sparken växlar med tillbakablickar ur det förflutna. Vi ser hur kärleken mellan Willy och Linda förvandlas, hur myten som han bygger upp om sig själv inför sönerna krackelerar.


Insikten äter sig in
Krister Henriksson är Willy Loman och inför våra ögon utspelas sprickorna och sönderfallet, vi ser hur insikten äter sig in i hans medvetande, hur skenbilderna, självbedrägeriet, lögnerna och de inbillade oförrätterna krossar honom.

Den slutliga insikten: han är ingen, han har aldrig varit någon. Livet som han byggde var ett korthus som rasat.

I Lena Endre ser vi en hustru som står lojalt vid hans sida, hon tröstar och helar och får honom att förstå att hon tillfullo delar hans förljugna världsbild.

Men hon är nedtonad och märkt, nervöst stryker handen över ansiktet, försiktigt flyttar hon foten för att inte väcka uppmärksamhet, små tecken som får oss att förstå att hon vet och accepterar.

Hon tröstar honom som hon tröstar sina söner, hon får honom i korta ögonblick komma till ro och hon försöker förgäves hålla ihop familjen, få alla att acceptera och gå vidare.


Lika aktuell i dag
Regissören Eva Dahlman har skalat bort allt oväsentligt, här återstår bara människans inre kamp. God hjälp har hon haft av dramaturgerna, båda gotländskor, Annalina Hertzberg och Emma Gabrielsson.

Tidsandan från Millers amerikanska 40-tal, där en människas identitet ligger i arbetet och pengarna, där jobbet är lika med livet och där ingenting därutöver finns, är minst lika aktuell idag.

Kanske är det därför "En handelsresandes död" ännu är en storartad tragedi. Pjäsen berör mer än någonsin.

"En handelsresandes död"

av Arthur Miller i översättning av Jacob Hirdwal, på Dramaten

Regi och bearbetning: Eva Dahlman

Scenografi och kostym: Lehna Edwall

Dramaturgi: Annalina Hertzberg, Emma Gabrielsson

I rollerna: Krister Henriksson, Lena Endre, Christopher Wagelin, Martin Wallström, Jan Waldekranz, Jon Karlsson, Kristina Törnqvist, Simon J Berger, Omid Khansari

Så jobbar vi med nyheter
Marita Jonsson Text