Kvinnliga röster i fokus

Den erfarenhet vi fått som kvinnor är större än det faktum att vi kommer från olika länder och kulturer.

Så sammanfattar gotländska AnnaLina Hertzberg arbetet i dramatikernätverket Women’s Voice inför deras workshop i Visby och läsningen på Länsteatern på lördag.

16 december 2011 04:00

AnnaLina Hertzberg växte upp på Gotland. Numera arbetar hon som regissör och dramatiker och under några dagar är hon tillbaka på ön tillsammans med det kvinnliga nätverket Women’s Voice.

Women’s Voice består av fem kvinnliga dramatiker från Sverige och Georgien som träffas med jämna mellanrum för att skriva, läsa och samtala om sina egna texter för teaterscenen.

I samband med sin workshop på Författarcentret i Visby kommer de också att arrangera en läsning på Länsteatern, öppen för allmänheten, där teaterns skådespelare tar sig an texterna.

Där följer också ett samtal med de fem dramatikerna, allt tolkat till svenska, under ledning av journalisten och författaren Eva Sjöstrand.


Nyskriven dramatik
Vägen till teatern var inte så lång för AnnaLina Hertzberg. Pappa jobbade på Byteatern i Kalmar och direkt efter gymnasiet på Säve fortsatte hon att jobba där. Först som allt-i-allo men med inriktning på att bli producent.

Efter ett års folkhögskolestudier i teaterregi gick hon också en dramatikerutbildning på Biskops Arnö. 2005 landade hon i den fria gruppen Dramalabbet i Stockholm som uteslutande arbetar med att sätta upp nyskriven svensk dramatik.

- Parallellt med detta mera ideella arbete har jag försörjt mig på andra institutioner, exempelvis på Dramaten, både som regissör och dramaturg.

Förra året satte hon upp Henning Mankells "Darwins kapten", med Börje Ahlstedt i huvudrollen, på Lejonkulan på Dramaten.

Hon har också undervisat, bland annat på universitetet i Vilnius.


En ren slump
Men det var tillsammans med en av kollegorna på Dramalabbet, Camilla van der Meer Söderberg, som hon initierade Women’s Voice. De båda ville jobba internationellt och med kvinnor från andra kulturer.

- Att det blev Georgien var en ren slump, ett resultat av ett seminarium där vi fick kontakt med en teatergrupp från Tbilisi.

- Mötet har inspirerat och vi har stärkt varandra och vi har upptäckt att erfarenheterna vi fått som kvinnor är större än kulturkrocken, säger AnnaLina Hertzberg.

- Det märks tydligt i det vi skriver och temat för den här träffen och läsningen är "What is faith?".

AnnaLina Hertzberg tycker att de här öppna läsningarna inför en publik är viktiga.

- Vi märker snabbt om det vi skrivit fungerar eller inte, säger hon.

- Och så är det viktigt att få smaka på texterna, de professionella skådespelarna ger mycket tillbaka inför det fortsatta arbetet.


Kvinnoporträtt
Det gemensamma för "What is faith?", om tro och tilltro, är kvinnoporträtten instoppade i olika situationer och berättelser.

- Här möts vi av relationsdramer, bilder från ett höghusområde, en historia utgår från vad som händer efter en trafikolycka.

De två georgiska dramatikerna är Nino Suramelashvili och Irma Tavelidze med knytning till Royal District Theatre i Tbilisi.

Förutom Camilla van der Meer Söderberg från Dramalabbet deltar också Johanna Emanuelsson, andraårselev på Stockholms Dramatiska högskola som redan fått en del verk uppsatta, bland annat sin pjäs "Älvsborgsbron" på Elverket på Dramaten.


Skådespelare
De fem kvinnliga dramatikerna i nätverket Women’s Voice kan arbeta med mindre bidrag från Svenska Institutet och Kulturrådet. Läsningen i Visby görs med stöd också från Dramatic Laboratory Network, Författarcentret och Länsteatern Gotland.

De medverkande skådespelarna på lördag är Lena Bogegård, Niklas Nordborg, Stina Nordberg och Pauline Wolff.

Så jobbar vi med nyheter